Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes A 45 AMG 4Matic

In het kort

  • Techniek

    De door AMG ontwikkelde drukgevoede 2.0-viercilinder is onbetwistbaar een van de beste in zijn soort. Ondanks een specifiek vermogen van 181 pk/l - een record - blijkt hij ongelooflijk gewillig bij alle toerentallen. Keerzijde van de medaille: die lineaire aard kan overkomen als een gebrek aan karakter, temeer omdat zijn klank behoorlijk ver ligt van het geluid van de traditionele AMG-motoren. De versnellingsbak met dubbele natte koppeling werkt in de meeste omstandigheden goed.

  • Wegligging

    Het motorpotentieel kon enkel op de weg worden overgebracht met behulp van vierwielaandrijving, aangezien de basis-A-Klasse een gewone voorwieltrekker is. Het betreft een overbrenging met 'aankoppeling', die de achtertrein pas aanspreekt indien nodig, wat hier vaak het geval is. Het geheel werkt goed en de wegligging is duivels efficiënt, maar niet speels. Het stuur is bijzonder correct geijkt, net zoals de bijtgrage en nauwkeurige remmen. Het uithoudingsvermogen kon echter beter.

  • Veiligheid

    Deze kleine AMG heeft een erg correcte veiligheidsuitrusting, zowel qua actieve (wegligging, remmen, Attention Assist, botspreventie, enzovoort) als qua passieve veiligheid (aantal airbags, PreSafe, Isofix, enzovoort). Het zicht rondom is zoals in een gewone A-Klasse, redelijk beperkt dus. Het ESP kan nooit volledig worden uitgeschakeld: zelfs in de modi Off en Sport wordt het weer geactiveerd bij de minste aanraking van het rempedaal. Het aanbod aan veiligheidsopties is bijzonder groot.

  • Comfort

    De erg stugge ophanging werd duidelijk afgesteld voor het Duitse wegennet, maar het is ten slotte niet Mercedes' fout dat de wegen in België van het niveau zijn van die in een derdewereldland. In ieder geval is rijcomfort echter niet de sterkste kant van deze A 45 AMG, die resoluut de nadruk legt op efficiëntie. De klank van de turboviercilinder zouden we al bijna té gedempt gaan vinden. De voorstoelen zijn uitstekend en bieden veel comfort en ondersteuning.

  • Praktische kant

    Deze supersportieveling kan bogen op enkele onmiskenbare praktische eigenschappen, zoals vijf deuren en vijf zitplaatsen, een aanvaardbaar koffervolume of een neerklapbare achterbank. Bij een basis-A-Klasse lijken die aspecten wat verwaarloosd, maar in het kader van een weergaloze rijdynamiek worden deze tekortkomingen minder belangrijk. De bijzonder degelijke afwerking wordt aangevuld met een erg intuïtieve ergonomie en een meer dan behoorlijke standaarduitrusting.

  • Budget

    Met een basisprijs van zo'n 48.000 euro zit de A 45 AMG tussen de hot hatches van de massaconstructeurs (Ford Focus ST, Opel Astra OPC, Renault Mégane RS) en de sportieve coupés met een gevestigde reputatie, zoals de Porsche Cayman S. Het Mercedes-imago en het AMG-logo zouden hem moeten helpen een hoge herverkoopwaarde te houden. De opties, waarvan sommige buitensporig duur zijn, kunnen de startprijs flink doen oplopen.

Mercedes A 45 AMG 4Matic
Conclusie / Mercedes A 45 AMG 4Matic

De A 45 AMG toont Mercedes' intentie aan om een nieuw publiek te veroveren, dat wat jonger is, maar toch nog voldoende kapitaalkrachtig om de basisprijs van bijna 50.000 euro op te hoesten. Het gaat dan wel om een 'liefhebbersmodel', maar wel eentje dat perfect dagelijks bruikbaar is. Met zijn drukgevoede viercilinder van 360 pk en zijn vierwielaandrijving is hij de meest exuberante middenklasser van het moment, die een ongeëvenaarde rijefficiëntie kan voorleggen, maar wel de uitgesproken persoonlijkheid van zijn gammagenoten ontbeert, te beginnen bij de C 63 AMG (die bijna 30.000 euro meer kost), waarvan we hier de rauwe V8-klank missen. De A 45 AMG is dus erg beschaafd - misschien wat te veel - en pakt vooral uit met zijn discrete en geciviliseerde aard, zowel visueel als auditief, maar ook wat betreft de sensaties die hij haalt uit zijn verbluffend lineaire motor en zijn chassis, dat aan de grond gekleefd lijkt, maar wel weinig speels is. Verder heeft hij echter van niemand iets te vrezen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker