Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

In het kort

  • Techniek

    De GLA 220 CDI doet een beroep op een 2,1 liter grote viercilinder waarvan de enkele turbo over een variabele geometrie beschikt. Die staat garant voor heel wat souplesse bij lage en middelhoge toerentallen en heeft aan de 7G-DCT-bak een perfecte metgezel. Het aandrijfgeheel verschaft dan ook flink wat rijplezier en presteert uitstekend, zelfs in die mate dat deze GLA al zijn concurrenten achter zich laat. Alleen gooit het gebrek aan alertheid bij het vertrekken soms roet in het eten.

  • Wegligging

    De GLA, die op het onderstel van de A- en de B-Klasse en van de CLA staat, geeft blijk van een gezond en onverstoorbaar weggedrag. De vier centimeter hogere ophanging biedt hem net iets meer speelruimte op onverharde wegen, maar dijkt tegelijk koetswerkbewegingen bijzonder efficiënt in. Nog goed nieuws is dat de voortrein van de A-Klasse niets aan bijtkracht heeft ingeboet, terwijl de vierwielaandrijving 4Matic de stabiliteit en uiteraard de trekkracht verder verhoogt.

  • Veiligheid

    Met standaard zeven airbags, een vermoeidheidsdetectie, een systeem dat waarschuwt voor een mogelijke aanrijding en dat indien nodig zelf de rem intrapt, een stabiliteitscontrole en een actieve motorkap behoort de GLA tot de beste leerlingen van de klas voor het vak veiligheid. Wie nog meer eisen stelt op dit vlak, kan tegen bijbetaling beschikken over zaken als een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een actieve afstandsregelaar.

  • Comfort

    De verhoogde en aangepaste ophanging van de GLA resulteert in een veel betere comfortbalans dan bij de A-Klasse en de CLA. Aan de geluiddemping van de 220 CDI mag echter nog wat gesleuteld worden, net als aan het zitcomfort op de achterbank. Dat laat veel te wensen over, zeker met de sportstoelen. Dankzij de meer horizontale daklijn biedt de GLA toch nog een beetje meer hoofdruimte achterin, terwijl het ook makkelijker instappen is.

  • Praktische kant

    De vlot toegankelijke koffer beschikt over een (verwijderbare) bodem op nagenoeg gelijke hoogte met de laaddrempel. Met 451 liter onder de afdekking breekt de GLA geen potten, maar hij biedt alleszins standaard de mogelijkheid om de achterbankleuning in ongelijke delen neer te klappen. Voor de rest is de standaarduitrusting beperkt, zogezegd om de klant alle ruimte te geven om zijn GLA te personaliseren. Maar een auto van 38.000 euro zonder aluminium velgen, dat is erover.

  • Budget

    Een meerprijs van gemiddeld 3.000 euro ten opzichte van een A-Klasse met dezelfde motor is natuurlijk geen peulenschil. En om de optielijst kun je niet heen, tenzij je genoegen neemt met een behoorlijk spartaanse GLA. Net als Audi en BMW houdt Mercedes het bij de wettelijk verplichte waarborg, dat wil zeggen twee jaar zonder kilometerbeperking. De onderhoudsfrequentie wordt bepaald door een indicator, die tijdig een waarschuwing geeft via de boordcomputer.

Mercedes GLA 220 CDI 4Matic
Conclusie / Mercedes GLA 220 CDI 4Matic

Als kruising tussen een SUV en een verhoogde break geeft de GLA blijk van een aangename homogeniteit in het geval van de versie 220 CDI 4Matic. Hij biedt heel wat rijplezier, ligt stevig op de weg, zet mooie prestaties neer zonder daarom veel te verbruiken en biedt net iets meer veelzijdigheid (kofferruimte, toegang tot de achterbank) dan de A-Klasse waarvan hij werd afgeleid, zodat hij beter geschikt is als gezinsauto. Tot de minpunten behoren de gebrekkige demping van motorgeluiden, het erg matige comfort van de achterbank en vooral het feit dat de bestuurderspost van de A-Klasse ongewijzigd werd overgenomen. In de GLA is de SUV-sfeer dan ook ver te zoeken...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker