Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Gedetailleerde test / Range Rover Velar D240 : Grote Evoque

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    De D240 is beschaafd bij courant gebruik, terwijl hij zich gewillig opstelt wanneer je het tempo opdrijft. De achttrapsautomaat krijgt geen reductiebak, maar dat blijkt zelfs offroad geen handicap. Wel schokt hij in de stad, en dat zijn we niet gewoon bij Jaguar Land Rover. De wegligging is voorspelbaar en nauwkeurig. Bij intensief gebruik gooien de remmen echter snel de handdoek in de ring. De versterkte remmen uit de optielijst zijn zeker een aanrader.

  • Veiligheid

    De Velar is ongetwijfeld het veiligste model uit het Range Rover-gamma, want hij krijgt al de nieuwste technologie op dat vlak. Zo kan hij naast een spoorassistent rekenen op een dodehoekcontrole en een automatische noodremfunctie, maar ook op een adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning. Ook qua passieve veiligheid is hij voorzien van het essentiële, behalve dan misschien van een Isofix-bevestiging op de voorste passagiersstoel.

  • Comfort

    De Velar is comfortabel, zeker met de pneumatische ophanging. De gestuurde schokdemping is standaard. Slechte wegdekken worden goed verteerd, zolang je niet opteert voor de – dure – wielen van 22 duim. De verschillende rijmodi blijken coherent. De geluid-demping voldoet, al laat de D240 van zich horen tijdens overgangsfases. De stoelen zijn uitstekend en de binnenruimte is correct. Wel wasemen de ruiten aan zodra de airco uit staat.

  • Praktische kant

    De prachtige koetswerklijn waar de Velar aan de buitenkant mee uitpakt, heeft geen compromissen gevergd binnenin. Integendeel zelfs, de Velar blijft een erg praktische SUV en dat geldt zowel voor de passagiersruimte als voor de koffer, die zelfs enkele liters groter blijkt dan die van de Range Rover Sport. De afwerking is uitmuntend, alleen is de standaard-uitrusting wat schaars voor een basisversie die al behoorlijk duur is.

  • Connectiviteit

    De Velar pakt ook uit met zijn interface met twee schermen. Door de grotere verspreiding zijn de functies duidelijker en vooral leuker gepresenteerd. Er zijn nog wat onlogische aspecten, maar over het algemeen zit het geheel goed in elkaar. Wel mocht het systeem sneller reageren en heb je een aparte simkaart nodig voor de onlinediensten (weer, online adresopzoekingen, enzovoort). De apps zijn op dit moment nog beperkt, maar Spotify is er alvast bij.

  • Budget

    Het pijnlijkste onderdeel: dit is een Range Rover en geen Land Rover, wat de Velar duur maakt. Heel duur zelfs in vergelijking met zijn concurrenten. Maar dat is nu eenmaal de prijs die heel wat klanten bereid zullen zijn om te betalen om dit knappe, comfortabele en goed afgewerkte product te bemachtigen. Op dat vlak bedot Range Rover zijn klanten niet. De D240-motor koppelt de prestaties van een zescilinder-diesel van drie liter met een zachtere fiscaliteit.

Range Rover Velar D240 : Grote Evoque
Conclusie / Range Rover Velar D240 : Grote Evoque

We hoeven er geen doekjes om te winden: de Velar is een nieuw meesterwerk van Range Rover. Met zijn sterke lijnen doet hij opnieuw van zich spreken zoals de Evoque dat ook deed, en zet hij de gevestigde orde bij de grote premium-SUV’s op zijn kop. De Velar is geen F-Pace met een nieuw koetswerk, maar een echte Range Rover, met alle gevolgen van dien qua sfeer en intrinsieke kwaliteiten. Zo is er de verzorgde afwerking, het aangename rijcomfort, de dynamische kwaliteiten op het asfalt zowel als op het terrein (mits de nodige opties) en een alles bij elkaar erg correcte binnenruimte. De D240-motor blijkt trouwens ideaal om rede en plezier met elkaar te verzoenen. Ja, de ‘Range Rover’-prijs blijft een zware dobber, maar gezien het plezier en het imago dat hij zijn klanten verschaft, wordt dat vast geen probleem. Kortom, de concurrentie mag zich de borst nat maken… en wat Range Rover ook mag beweren: hetzelfde geldt voor de Range Rover Sport.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op