Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota RAV4 Hybrid : Eindelijk

In het kort

  • Techniek

    De aandrijfgroep gevormd door de 2.5-benzine (155 pk) en zijn elektrische metgezel (143 pk) is nieuw voor de RAV4, maar we kennen hem al uit de Lexus NX 300h. Hij doet ook dienst onder de motorkap van de Amerikaanse Camry en Lexus ES en we vinden hem ook terug (maar dan in langsrichting) in de Lexus IS, GS en RC. Deze dikke viercilinder krijgt het fiscaal zwaar te verduren, zeker in Brussel en Wallonië, al doet hij zijn job in deze tandem relatief zuinig en stil.

  • Wegligging

    De 197 pk wordt bijzonder geleidelijk vrijgegeven. Druk stads- of fileverkeer is dus geen enkel probleem. Bochten aan elkaar rijgen is al even plezierig. De RAV4 Hybrid biedt de geruststellende wegligging van een voorwieltrekker plus het plezier van een verhoogde rijhouding. De grip op droog wegdek is goed; op een gladde ondergrond komen de tractiecontrole en het ESP vrij snel tussenbeide. De vertrekhulp voor op hellingen en stabiliteitscontrole voor aanhangers zijn standaard.

  • Veiligheid

    De standaarduitrusting omvat zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. De RAV4 scoorde in 2013 vijf EuroNCAP-sterren, en we veronderstellen dat het faceliftmodel even goed zal doen, temeer omdat hij nieuwe veiligheidssystemen introduceert. Het op de drie duurste versies leverbare Toyota Safety Sense verenigt een spoorassistent, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar en een autonome remfunctie.

  • Comfort

    Zoals vaak bij Japanse auto’s is de schokdemping ontoereikend en worden wegoneffenheden niet optimaal gefilterd. De rijhouding zou ideaal zijn mocht de stuurkolom minder laag staan. De sensaties van de bedieningsorganen zijn meer elektrisch dan mechanisch. Dat is niet kritisch bedoeld, want het comfort van de RAV4 Hybrid schuilt net in zijn vloeiende, helemaal schokvrije rijervaring, die een serene sfeer verzekert en je de zachte materialen des te meer doet waarderen.

  • Praktische kant

    De aandrijfbatterij van 1,59 kWh bevindt zich in een actief verluchte behuizing onder de achterbank. De zitting daarvan is dan ook vast. De rugleuning is echter verstelbaar en kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt. De koffer boet in aan volume, maar blijft desondanks voldoende ruim (500 liter) voor een gezin en zijn weekendbagage. Er zit zelfs een thuiskomertje in een verzonken ruimte onder de laadvloer. Aan bekerhouders en opbergruimten heeft de RAV4 geen gebrek.

  • Budget

    De instapversie van de Hybrid 2WD kost zowat evenveel al de 2.0 Multidrive S AWD Comfort, maar bij gelijke uitrusting is de hybride 4.400 euro duurder. Op dit moment heeft de RAV4 als hybride compacte SUV de markt voor zich alleen, voor zover je de 7.000 euro duurdere Lexus NX 300h buiten beschouwing laat. De betrouwbaarheid van de Toyota-hybrides, hun restwaarde en de uitgebreide garantie leggen heel wat gewicht in de schaal. Het onderhoudsinterval is kleiner dan gemiddeld.

Toyota RAV4 Hybrid : Eindelijk
Conclusie / Toyota RAV4 Hybrid : Eindelijk

De hybridemodellen van Toyota en Lexus waren al aanwezig in het gros van de marktsegmenten, in het geval van Toyota van de stadsauto’s (Yaris) over de compacte middenklassers (Auris en Prius) en breaks (Auris Touring Sports) tot de eenvolumer (Grand Prius+). De enige niche die nog overbleef – en de voorbije twintig jaar het meest gegroeid is – was die van de compacte SUV. Lexus nam vorig jaar het voortouw met de NX 300h, zijn evenknie bij Toyota daalt nu een trede op de prijsladder: de RAV4 Hybrid is 7.000 euro minder duur. Rekening houdende met zijn comfortabele werking en zijn algemene kwaliteiten (zuinigheid, afwerking, uitrusting) moet hij het vuur aan de schenen kunnen legen van zijn Europese rivalen – diesels meestal, die amper minder duur zijn en ernstig onder vuur liggen. Het enige dat vandaag een rem kan zetten op zijn succes, is zijn fiscaal ongunstige cilinderinhoud.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker