Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Volvo XC40 D4 : Made in Belgium

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 190 pk sterke tweeliter-dieselmotor komt nooit vermogen tekort. De achttrapsautomaat van Aisin AW toont zich zacht bij een rustige rijstijl, maar aarzelt wanneer je het tempo opdrijft. Dat is jammer, want de XC40 houdt van bochten, dankzij een oordeelkundig afgesteld chassis en een ophanging die koetswerkbewegingen correct onder controle houdt, zelfs met de passieve standaardophanging. De vierwielaandrijving verzekert een uitstekende grip.

  • Veiligheid

    De compacte XC40 passeerde nog niet bij EuroNCAP, maar zou net als zijn grotere broers tot de top moeten behoren, want hij neemt al hun veiligheids- en ongevalpreventiesystemen over. Hij kan dus schermen met tal van rijhulpsystemen en biedt als optie zelfs een semiautonome rijmodus aan. Die komt erg overtuigend voor de dag in files op grote wegen, maar werpt de handschoen in de ring bij onduidelijke wegmarkeringen en scherpe bochten.

  • Comfort

    Naar Volvo-gewoonte zijn de stoelen comfortabel. De standaardophanging is een tikkeltje hard, maar nooit oncomfortabel. Het compromis comfort-wegligging is dan ook uitstekend. Het is goed toeven in het stijlvolle en ergonomisch doordachte interieur van de XC40. Alleen jammer dat de motor van zich laat horen na een koude start en onder belasting. De verhouding buitenmaten-binnenruimte verdient een pluim, al zit je niet echt comfortabel op de middelste plaats achterin.

  • Praktische kant

    De voorste inzittenden genieten een vlotte instap. Achterin is dat minder het geval door de smallere deuropeningen. Het interieur verleidt met zijn talloze en praktische opbergvakken en kleine attenties die het leven vereenvoudigen, zoals de moduleerbare koffervloer. Het laadvolume is gemiddeld voor dit segment, maar de vloer is vlak. De aankleding en assemblage staan op het niveau van de verwachtingen in het prestigesegment.

  • Connectiviteit

    Wat connectiviteit betreft, scoort de kleine XC40 even goed als zijn duurdere grote broers, want hij krijgt standaard hetzelfde multimediasysteem met centraal aanraakscherm in tabletstijl. Dat systeem omvat ook een abonnement op de onlinetoepassingen van Volvo On Call (het eerste jaar gratis, daarna tegen betaling). Het navigatiesysteem is daarentegen altijd optioneel, net als de mogelijkheid om smartphones via inductie op te laden.

  • Budget

    Qua garantie biedt Volvo niet meer dan het wettelijke minimum. De onderhoudsintervallen (1 jaar of 30.000 kilometer) zijn klassiek en hoewel de prijs absoluut gesproken vrij hoog lijkt, is hij normaal voor een compacte premium-SUV, zeker als je de uitrusting in rekening brengt. De optielijst is erg uitgebreid. Anderzijds is deze SUV niet de zuinigste in zijn segment: het verbruik gaat al snel de hoogte in, zeker in de stad of bij een meer dynamische rijstijl.

Volvo XC40 D4 : Made in Belgium
Conclusie / Volvo XC40 D4 : Made in Belgium

De XC40 heeft een vliegende start genomen, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Volvo’s compacte SUV biedt niet alleen een fris design en uniek interieur, maar kan ook rekenen op een uitstekende wegligging, veel binnenruimte, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een moderne connectiviteit. Bovendien loopt deze Zweedse SUV in Gent van de band, een Belgische toets die hem nog aantrekkelijker maakt. Genoeg troeven in elk geval om zijn ietwat lawaaierige karakter, zijn snel oplopende dorst en zijn nogal luie automaat onder belasting door de vingers te zien.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op