- Score redactie 16.15 /20
De Audi A6 Avant e-Tron rust op een gloednieuw elektrisch platform dat samen met Porsche werd ontwikkeld, en dat ook dienstdoet onder de huidige Macan en Q6 e-Tron. Die zogenoemde PPE-basis (Premium Platform Electric) doet een beroep op een 800-voltarchitectuur, waarvan een van de grote voordelen is dat ze een hoge laadsnelheid op gelijkstroom mogelijk maakt, tot 270 kW in dit geval.
De praktijk leerde ons echter andermaal dat je je niet mag blindstaren op die theoretische waarden: aan onze Ionity-laadpaal zagen wij nooit meer dan 110 kW verschijnen en duurde het 38 minuten om 50 kWh te kunnen bijladen. Een heel verschil met de 21 minuten die Audi claimt om 70 procent batterijstatus (ongeveer 66 kWh) te kunnen recupereren.
Wisselstroom laden kan met 11 kW, een interne omvormer van 22 kW is voor later beloofd. Handig bij het aanrijden bij zo’n AC-laadstation is dat de A6 Avant e-Tron twee laadpoorten heeft, een links en een rechts achteraan (snelladen kan wel enkel aan het linker exemplaar). Beide laadpoorten zijn uitgerust met een elektrische klep. Dat lijkt op het eerste gezicht een gadget, maar we moeten toegeven dat het voor vergeetachtige mensen toch wel handig kan zijn dat de klep automatisch weer sluit nadat je de stekker hebt uitgetrokken.
Quattro
Terwijl de basisversies van de A6 Avant e-Tron nog achterwielaandrijvers zijn, is de S6 altijd een Quattro. Elke as heeft daarbij zijn eigen elektromotor, die bij Audi zelf werd ontworpen en in Hongarije wordt geproduceerd. Het grootste deel van de tijd zorgt de achterste motor (van het synchrone type met permanente magneet) daarbij op zijn eentje voor de aandrijving.
De voorste motor (van de asynchrone soort) wordt enkel ingeschakeld bij zware belasting en/of als de grip van de achterwielen in de problemen komt. Samen zijn beide units 503 pk sterk, of zelfs 550 pk als de launch control actief is. Minstens even indrukwekkend is hun koppel: 580 Nm voor de achterste motor, 275 voor de voorste.
Hun stroom halen de motoren uit een grote batterij van 100 kWh bruto (94,9 kWh bruikbaar), samengesteld uit twaalf modules van elk vijftien nikkel-mangaan-kobalt-cellen. Door met relatief weinig modules te werken neemt het batterijpakket minder plaats in en is het lichter en beter moduleerbaar. Bovendien zijn daardoor ook minder kabels en hoogspanningsconnectoren nodig, en maakt een dergelijke opbouw het pakket veiliger en makkelijker te koelen.
-
Geteste versie
-
audi A6 Avant e-tron S6 Edition one grey 370kW
-
Categorieën
- Breaks
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
551 CVLengte
4928 m
Koffervolume
502 tot 1422 LElektrische batterij
625 km - 17kWh/100km100 kWh - 11 kW (AC) - 270 kW (DC)
In dit artikel : Audi, Audi A6 e-tron