Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Audi S6 Avant e-Tron (Edition One)

Geschreven door Laurent Blairon op

De Audi A6 Avant e-Tron is een van die modellen waarnaar in de fleetsector met spanning werd uitgekeken. Al lijkt deze grote elektrische break door zijn positionering – lees: zijn prijs – toch vooral het voorrecht te zullen worden van het hogere management. En al helemaal in deze krachtige S6-uitvoering.

120.450 €
  • Score redactie 16.15 /20

De Audi A6 Avant e-Tron rust op een gloednieuw elektrisch platform dat samen met Porsche werd ontwikkeld, en dat ook dienstdoet onder de huidige Macan en Q6 e-Tron. Die zogenoemde PPE-basis (Premium Platform Electric) doet een beroep op een 800-voltarchitectuur, waarvan een van de grote voordelen is dat ze een hoge laadsnelheid op gelijkstroom mogelijk maakt, tot 270 kW in dit geval.

De praktijk leerde ons echter andermaal dat je je niet mag blindstaren op die theoretische waarden: aan onze Ionity-laadpaal zagen wij nooit meer dan 110 kW verschijnen en duurde het 38 minuten om 50 kWh te kunnen bijladen. Een heel verschil met de 21 minuten die Audi claimt om 70 procent batterijstatus (ongeveer 66 kWh) te kunnen recupereren.

Wisselstroom laden kan met 11 kW, een ­interne omvormer van 22 kW is voor later ­beloofd. Handig bij het aanrijden bij zo’n AC-laadstation is dat de A6 Avant e-Tron twee laadpoorten heeft, een links en een rechts achteraan (snelladen kan wel enkel aan het linker exemplaar). Beide laadpoorten zijn uitgerust met een elektrische klep. Dat lijkt op het eerste gezicht een gadget, maar we moeten toegeven dat het voor vergeetachtige mensen toch wel handig kan zijn dat de klep automatisch weer sluit nadat je de stekker hebt uitgetrokken.

Quattro

Terwijl de basisversies van de A6 Avant e-Tron nog achterwielaandrijvers zijn, is de S6 altijd een Quattro. Elke as heeft daarbij zijn eigen elektromotor, die bij Audi zelf werd ontworpen en in Hongarije wordt geproduceerd. Het grootste deel van de tijd zorgt de achterste motor (van het synchrone type met permanente magneet) daarbij op zijn eentje voor de aandrijving.

De voorste motor (van de asynchrone soort) wordt enkel ingeschakeld bij zware belasting en/of als de grip van de achterwielen in de problemen komt. Samen zijn beide units 503 pk sterk, of zelfs 550 pk als de launch control actief is. Minstens even indrukwekkend is hun koppel: 580 Nm voor de achterste motor, 275 voor de voorste.

Hun stroom halen de motoren uit een grote batterij van 100 kWh bruto (94,9 kWh bruikbaar), samengesteld uit twaalf modules van elk vijftien nikkel-mangaan-kobalt-cellen. Door met relatief weinig modules te werken neemt het batterijpakket minder plaats in en is het lichter en beter moduleerbaar. Bovendien zijn daardoor ook minder kabels en hoogspanningsconnectoren nodig, en maakt een dergelijke opbouw het pakket veiliger en makkelijker te koelen.

  • Geteste versie

  • audi A6 Avant e-tron S6 Edition one grey 370kW

  • Categorieën

    • Breaks

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    551 CV

    Lengte

    4928 m

    Koffervolume

    502 tot 1422 L

    Elektrische batterij

    625 km - 17kWh/100km

    100 kWh - 11 kW (AC) - 270 kW (DC)

In dit artikel : Audi, Audi A6 e-tron

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests