- Score redactie /20
De ontwerpers zijn erin geslaagd om deze Audi visueel lager te doen lijken dan hij in werkelijkheid is, waardoor de instap verrassend vlot verloopt. Voorin valt de zee aan ruimte op, vooral in de breedte. Dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden voor de relatief dunne sportstoelen en voor het grote, zowel boven- als onderaan afgeplatte stuurwiel met zijn fijne velg is een optimale rijhouding zo gevonden.
Zonder het niveau van de Audi’s van weleer te halen gaat van het geheel nog altijd een kwaliteitsvolle indruk uit, zeker in deze S6, waarin het interieur bekleed is met een chic aandoend (synthetisch) alcantara. Achterin hebben we daarentegen ooit al beter gezeten in een A6. Aan de wielbasis van 2,95 meter zal het niet gelegen zijn, wel aan de batterijen onder de vloer, waardoor je achterin met opgetrokken knieën zit en je je voeten niet meer onder de voorstoelen kunt schuiven. Bovendien lijkt Audi de middelste plaats op de achterbank bewust op te offeren, door net daar de brandblusser op de vloer te schroeven.
Kofferruimte
Wat de bagageruimte betreft, heeft de Audi A6 Avant altijd zijn meerdere moeten erkennen in zijn rechtstreekse concurrenten, en dat lijkt nu niet anders te zijn. Met 502 liter onder het bagagescherm doet de breakversie geen liter beter dan de berline (Sportback)… en een slordige 60 liter minder goed dan de oude A6 Avant Diesel. In de alledaagse praktijk voel je dat niet, maar het maakt misschien wél een verschil tijdens de grote vakantie-uittocht.
Met de achterbank neergeklapt creëer je een volume van 1.422 liter: niet slecht, maar zeker geen record voor een auto van 4,93 meter. Een grote hond of een kinderwagen, dat lukt nog wel, maar twee fietsen of een reuzeflatscreen-tv? De koffer is wel praktisch ingericht, met twee netjes aan de zijkant, een groot elastiek, twee verankeringspunten en twee ophanghaakjes. In de neus zit nog een frunk van 27 liter, altijd handig om een laadkabel in te vervoeren.
In dit artikel : Audi, Audi A6 e-tron