- Score redactie 16.15 /20
Er was een tijd dat de Audi A6 Avant TDI’s tot de populairste modellen op onze fleetmarkt behoorden. Of dat ook nog zo zal zijn voor de elektrische A6 Avant e-Tron, durven we te betwijfelen, gezien de forse prijsstijging die de elektrificering heeft meegebracht. In 2019 kostte een A6 Avant 40 TDI met 204 pk 53.950 euro (wat we toen trouwens ook al een stevige prijs vonden); vandaag ben je voor de minst dure A6 Avant e-Tron minstens 71.600 euro kwijt.
De prijs voor een S6 Avant e-Tron beloopt zelfs in de zes cijfers: vanaf 101.550 euro, een bedrag dat voor onze testauto met al zijn opties aandikte tot 120.000 euro. Zijn ze in Ingolstadt de voeling met de werkelijkheid helemaal verloren? Alhoewel, in München of Stuttgart is het niet veel beter gesteld…
Hoe dan ook, maar weinig werknemers zullen een auto van dit kaliber in hun shortlist van leaseopties zien staan. En zou de grote baas werkelijk gezien willen worden in een break – ook al is het dan een S6? Zou die niet liever de voorkeur geven aan een e-Tron GT, voor 128.000 euro? Het maakt dat de voornaamste doelgroep van deze A6 Avant e-Tron – en bij uitbreiding de S6 – wel eens de goed boerende kleine zelfstandige zou kunnen zijn. Allicht loopt die wel warm bij het idee van een knappe break die een Porsche 911 kan bijbenen… en 100 procent fiscaal aftrekbaar is.
Stroomverbruik en rijbereik
Als je dergelijke bedragen kunt uitgeven aan een auto, dan lig je vast niet wakker van zijn verbruik. Behalve dan dat gegeven natuurlijk ook het rijbereik rechtstreeks beïnvloedt. Slecht nieuws op dat vlak: wij reden met deze S6 Avant e-Tron op het slechtst denkbare moment van het jaar, namelijk hartje winter, bij temperaturen tussen het nulpunt en 10 graden Celsius.
Tel daar de grote velgen met brede banden bij en ons verbruik schommelde tussen 17,7 en 26,2 kWh/100 km, met als algemene gemiddelde (inclusief stadsverkeer, snelwegen en de onvermijdelijke zones 30) 21,5 kWh/100 km.
Met de 94,9 kWh aan nettocapaciteit van de batterij komt dat overeen met ongeveer 440 kilometer. Een stuk minder dan de door Audi beloofde 600 kilometer dus, maar niettemin een prima resultaat… zij het ook eentje dat vraagt om de rijstijl van een goed huisvader, waarbij het enorme prestatiepotentieel van deze S6 e-Tron dus grotendeels onbenut blijft.
Energievreter
En daar knelt net het schoentje: het probleem van deze S6 zit hem in zijn 503 pk. Want geef je die allemaal de zweep, dan vreet deze grote break energie: 50 à 60 kWh/100 km is dan geen uitzondering, zodat je al na 180 of 200 kilometer dringend een laadpaal moet gaan opzoeken.
Allemaal geen probleem voor die Duitse consultants die met 200 km/u naar hun werkplek knallen om hem dan daar – al dan niet op kosten van de werkgever – te kunnen opladen, maar anders is een ‘gewone’ A6 Avant e-Tron misschien toch een beter idee. Tenslotte zijn zelfs die basisversies al snel en duur genoeg…
Geteste versie
| Audi A6 Avant e-tron S6 Edition one grey 370kW | |
| Verbruik gemengd | NB |
| CO2-uitstoot | 0 g/km |
| 0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
| 1000m vanuit stilstand | NB |
| Kostprijs per km | 1,13 € |
| VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Audi, Audi A6 e-tron