Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Subaru Forester 2.0i e-Boxer (2023) – facelift getest

Geschreven door Kevin Kersemans op

De Subaru Forester kreeg een facelift. Wat verandert die aan de vijfde generatie van deze vierwielaangedreven gezins-SUV? AutoGids doet de test met de mildhybride 2.0i e-Boxer.

46.295 €

Concept Subaru Forester facelift

Uiterlijk is de gefacelifte Subaru Forester vooral te herkennen aan zijn grondig hertimmerde snuit. Zowel de bumper als de grille en de koplampen werden hertekend. Achteraan moet je al erg goed kijken om op te merken dat het onderste deel van de bumper lichtjes aangepast werd. Verder werd het gamma koetswerkkleuren uitgebreid met drie kleuren, waaronder het Cascade Green Silica, een soort boswachtersgroen dat uitstekend bij de Forester past en dat op onze testauto een erg stijlvolle combinatie vormt met het bruine leer van de Premium-uitvoering. Die laatste kreeg overigens ook nieuwe velgen. Tot daar de uiterlijke veranderingen.

Verder is de update vooral technologisch. Zo kan de Forester nu rekenen op de vierde generatie van Subaru’s EyeSight, het geheel van veiligheidstechnologieën waar het Japanse merk zijn stokpaardje van heeft gemaakt (naast de boxermotor en de symmetrische vierwielaandrijving natuurlijk). Om te beginnen beschikt de frontale stereocamera voortaan over een bijna dubbel zo grote kijkhoek en werd ook de beeldherkenningssoftware verbeterd.

Voor de rest werd het aantal veiligheidsfuncties op de Subaru Forester nog uitgebreid. Dat alles neemt echter niet weg dat we het tijdens een snelwegrit in de regen plots moesten stellen zonder de ‘Advanced Adaptive Cruise Control’ en de botswaarschuwing… Ook het Driver Monitoring System, dat je tot de orde roept wanneer je te vaak je blik van de weg afwendt, is niet onfeilbaar, toch zeker niet wanneer je een donkere zonnebril op je neus hebt. De nieuwe gebarenfunctie voor de bediening van de airco is een leuke gimmick, maar het vergt wat ons betreft even weinig moeite om gewoon de handige fysieke draaiknoppen te gebruiken.

Opmerkelijk in deze tijden van toenemende digitalisering is dat de Subaru Forester het zelfs in de duurdere uitvoeringen nog altijd doet met analoge instrumenten.

Opmerkelijk in deze tijden van toenemende digitalisering is dat de Subaru Forester het zelfs in de duurdere uitvoeringen nog altijd doet met analoge instrumenten (met uiteraard wel een multifunctioneel scherm tussen de twee grote tellers in). Zeker in dit segment is dat toch stilaan een uitzondering voor een nieuwe auto, al moeten we eraan toevoegen dat de meerwaarde van volledig digitale instrumenten in sommige modellen die er wel mee uitgerust zijn, toch eerder beperkt is. En wellicht vond de Japanse constructeur de investering te groot voor een bestaand model dat in de herfst van zijn carrière zit.

Ook op motorvlak valt er helemaal niks nieuws te melden in vergelijking met het model voor de facelift, dat dateert uit 2018. Onder de motorkap van deze 4,64 meter Subare Forester ligt nog altijd enkel en alleen een twee liter grote viercilinder-boxer van 150 pk en 194 Nm met mildhybride ondersteuning van een in de CVT-versnellingsbak geïntegreerde elektromotor van 12,3 kW (ofte 16,7 pk) en 66 Nm die gevoed wordt door een lithium-ionbatterij van 0,6 kWh onder de koffervloer. Dat alles natuurlijk gekoppeld aan de uitstekende symmetrische vierwielaandrijving waar Subaru geen duimbreed van afwijkt. Forester-klanten hoeven met andere woorden geen stress te ervaren bij het kiezen van motor, versnellingsbak of aandrijving, want er valt eenvoudigweg niks te kiezen…

Hetzelfde geldt trouwens voor de uitrusting van de vernieuwde Subaru Forester, want de enige losse optie is metaalglanslak. Voor de rest hangt alles af van de verschillende niveaus, waarvan er vijf zijn: Comfort, Luxury, Premium, Sport en het nieuwe Premium Black. De instapversie is gelukkig al rijkelijk van toeters en bellen voorzien, maar wil je bijvoorbeeld een geïntegreerd navigatiesysteem, dan ben je verplicht om minstens voor de Luxury te kiezen. Al moet je het daar niet per se voor doen, want in plaats van de TomTom-kaarten kun je net zo goed je eigen app gebruiken, want Apple CarPlay en Android Auto zijn wel sowieso van de partij. 

Rijgedrag Subaru Forester facelift

Met zijn 150 pk plus een handvol elektrische paarden voor een leeggewicht van iets minder dan 1,7 ton is de Subaru Forester e-Boxer niet de vlotste gezins-SUV die je je kunt indenken (optrekken van 0 tot 100 km/u neemt 11,8 seconden in beslag), maar het is toch vooral nog altijd de CVT-overbrenging die maakt dat je het model niet kunt beschuldigen van overdreven dynamische aspiraties. Ondanks de zeven gesimuleerde verhoudingen is het koffiemoleneffect dat typisch is voor dergelijke overbrenging, toch nog altijd sterk aanwezig. Bovendien is de respons ook niet bijster alert, ook niet in de sportievere modus die je kunt inschakelen met een knop op het stuur.

En terwijl zachtheid normaal een kenmerk is van een CVT-aandrijving, is het hier in combinatie met het mildhybridesysteem soms moeilijk om helemaal schokvrij te vertrekken. Het is weliswaar een zacht schokje, maar toch. Wel aangenaam is dat de Subaru Forester e-Boxer zich bij lage snelheden (tijdens het aanschuiven of het manoeuvreren) elektrisch kan verplaatsen.

Het stuur is aan de lichte kant, maar niet té licht. Wel had het wat meer feedback mogen geven, al is dat gezien de weinig dynamische aspiraties dus niet zo erg. Dan zijn de impulsen van de actieve spoorassistent vervelender – je krijgt soms de weinig aangename indruk dat het stuur de hele tijd tegenwringt. Dat is snel opgelost de functie uit te schakelen met een goed bereikbare knop op het stuurwiel, maar dat moet je dan wel na iedere start opnieuw doen.

Als de Subaru Forester één grote troef heeft – naast zijn binnenruimte, zijn prijs en zijn uitrusting – dan is het wel zijn onderstel.

Maar als de Subaru Forester één grote troef heeft – naast zijn binnenruimte, zijn prijs en zijn uitrusting – dan is het wel zijn onderstel. Zoals steeds zorgt de boxermotor voor een laag zwaartepunt, waardoor deze grote SUV geen plankharde ophanging nodig heeft om goed op de weg te liggen. Het wegcontact en het compromis comfort-weggedrag zijn dan ook uitmuntend.

Ook de uitgekiende, perfect symmetrische permanente vierwielaandrijving doet hier natuurlijk haar duit in het zakje. Hoewel de Subaru Forester er niet toe uitnodigt met het mes tussen de tanden te rijden, is hij een plezier om door bochten te jagen. Dat hij daarbij misschien een tikkeltje meer rolneigingen vertoont dan pakweg een Duitse premium-SUV, doet daar geen afbreuk aan.

Zoals steeds is die permanente vierwielaandrijving natuurlijk geen zegen voor het verbruik, net zomin als de boxerarchitectuur trouwens. Al weet het mildhybridesysteem de schade wel enigszins te beperken. Hoewel onze testauto ondanks de lentetemperaturen nog op winterbanden stond, zijn we er toch in geslaagd in de buurt te blijven van het WLTP-normverbruik (8,1 l/100 km of 185 g CO2/km). Over een totale afstand van zo'n 900 km over verschillende soorten wegen, waaronder een uitstapje met vier volwassen inzittenden en de koffer vol bagage, tekenden we een testgemiddelde op van 8,3 l/100 km. 

Verdict Subaru Forester facelift

Niet iedereen zal weg zijn van deze Subaru Forester 2.0 e-Boxer. Maar als je geen nood hebt aan het nieuwste van het nieuwste op het vlak van digitalisering en je zijn intrinsieke kwaliteiten weet te appreciëren, dan ontdek je een zalige reisauto die uitnodigt tot lange ritten en zijn inzittenden naast gemoedsrust ook heel wat comfort biedt.

Het is wel duidelijk waarom Subaru’s in vergelijking met in Europa veel populairder zijn in de VS, waar die aspecten belangrijker worden bevonden dan bij ons. Bovendien is de vernieuwde Forester erg interessant geprijsd. Zo kost de Comfort op dit moment bijna 7.000 euro minder dan bijvoorbeeld de minst dure Nissan X-Trail, die in zijn mildhybride instapversie dan nog niet eens over vierwielaandrijving beschikt... 

 

  • Ruim en goed afgewerkt interieur
  • Verhouding prijs-uitrusting
  • Compromis comfort-weggedrag
  • Werking CVT-aandrijving
  • Optiebeleid
  • Bescheiden prestaties

Verwante testen

In dit artikel : Subaru, Subaru Forester

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker