De facelift die de Kia EV6 GT genoot, valt nu ook de GT-sportversie te beurt. De wijzigingen beperken zich echter niet tot wat visuele fijnslijperij of een wat gegroeide batterijcapaciteit, want het aandrijfgeheel wint naast een heleboel vermogen ook wat slimme features die we eerder leerden kennen op de Hyundai Ioniq 5 N. En dat is een veelbelovende referentie.
Design Kia EV6 GT
De nieuwe GT erft het aangescherpte koetswerkdesign van elke KIa EV6, maar onderscheidt zich door kleine details die enkel de kenners zullen opmerken. Het ontwerp van de bumpers is wat anders en de specifieke 21-duimvelgen dragen felgroene remklauwen. Je hoeft niet te zoeke naar overdreven spoilerwerk, in tegenstelling tot de brutale Hyundai Ioniq 5 N houdt de EV6 GT het elegant.

Interieur Kia EV6 GT
Ook binnenin de Kia EV6 GT blijft de visuele aanpak subtiel. Enkele accenten in fluoriserend groen, specifieke menuweergaves en een GT-knop op het stuur maken het verschil. Verder krijg je dezelfde updates als in de gefacelifte EV6: een panoramisch scherm bestaande uit twee gekoppelde 12,3-inch displays met verbeterde software en een rechthoekige omlijsting (voorheen trapeziumvormig). De bediening van de airco gebeurt nog steeds via fysieke knoppen onder de centrale luchtroosters, en op de middenconsole zit voortaan ook een vingerafdrukscanner.

Specs en prestaties Kia EV6 GT
Op technisch vlak neemt deze EV6 GT het platform over van zijn neefje, de Hyundai Ioniq 5 N. Twee elektromotoren — één op elke as — zorgen voor vierwielaandrijving en leveren samen 650 pk (mits Launch Control; in normale GT-modus: 609 pk). Dat is 65 pk meer dan de vorige EV6 GT. Toch blijven de officiële prestaties ongewijzigd: 0–100 km/u in 3,5 seconden, topsnelheid 260 km/u.

Laadkenmerken en rijbereik Kia EV6 GT
De WLTP-actieradius stijgt naar 450 km (voorheen 424 km), mede dankzij de nieuwe batterij van 84 kWh bruto (was 77,4 kWh). De 800V-architectuur maakt ultrasnel laden nog steeds mogelijk, met een piekvermogen tot 234 kW. Tijdens de test noteerden we een laadtijd van 19 tot 20 minuten om van 10% naar 80% te gaan.

Rijden Kia EV6 GT
De EV6 GT zet zich rijtechnisch duidelijk anders neer dan de Ioniq 5 N. De Kia oogt niet alleen wat braver, ook de rijbeleving is minder agressief. Minder sportwagen en meer GT, met meer focus op efficiëntie en stabiliteit. Zo speels de Hyundai, zo volwassen - haast serieus - deze Kia. De ophanging is aan de stevige kant, maar blijft net comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik.
Zo speels de Hyundai, zo volwassen deze Kia
Met een leeggewicht van 2,3 ton voelt de EV6 GT niet licht aan, maar hij blijft wel goed gecontroleerd in bochten en communiceert zijn gewicht op een voorspelbare manier. Juist jammer dat het stuur weinig feedback geeft. De Kia voelt beduidend groter aan dan de Hyundai Ioniq 5 N, vooral in krappe bochten.

Net als bij de Hyundai Ioniq 5 N heeft de Kia nu ook een virtuele versnellingsbak en gesimuleerde motorgeluiden om de rijervaring dynamischer te maken. Maar in de praktijk nodigt het geheel minder uit om daarmee te experimenteren. Positief is dan weer de duidelijke gebruikersinterface, al kunnen de vele instelmogelijkheden voor de rijmodi soms wat overweldigend zijn.
Conclusie Kia EV6 GT
De Kia EV6 GT verschilt niet alleen visueel van zijn sportieve neef uit het Hyundai-kamp, maar ook in karakter. Waar de Ioniq 5 N uitblinkt in speelsheid en sensatie, kiest de Kia voor presence en verfijning. Beide modellen delen hun technische basis, maar sturen hun ervaring in een andere richting. Toch laat deze EV6 GT een dubbel gevoel achter. Want ondanks indrukwekkende cijfers en solide prestaties, blijven de sensaties achter het stuur relatief beperkt.