Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Opel Corsa-e - elektrische gamechanger?

Door een WLTP-rijbereik van 330 kilometer te bieden voor een nog redelijke prijs kondigt de Opel Corsa-e zich aan als een potentiële gamechanger bij de elektrische auto’s. Maar is hij dat ook?

33.895 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

Naast de klassieke benzine- en dieselmotoren bestaat de Opel Corsa ook in een 100 procent elektrische variant. Eentje met veelzijdige ambities, want dankzij een behoorlijk grote batterij van 50 kWh kan hij een officieel WLTP-rijbereik voorleggen van 330 kilometer. En dankzij zijn slimme interne omvormer kan hij zowel aan een driefasig 16-ampèrelaadpunt als aan een eenfasige wallbox van 32-ampère met maximaal debiet opladen (lees: met 11 kW respectievelijk 7,4).

In laadtijden vertaald geeft dat respectievelijk 5 uur (11 kW) en een dikke 7 uur (7,4 kW) om een lege batterij weer helemaal gevuld te krijgen. Ter info: aan een stopcontact ben je daarmee bijna 24 uur bezig – ten zeerste af te raden. Onderweg laden aan een gelijkstroomsnellader kan tot 100 kW, genoeg om in een half uurtje weer over 80 procent van de batterijlading te kunnen beschikken.

Voor de twee laadkabels (eentje met een klassieke stekker en een Type 2 voor een laadpunt) is er helaas geen plekje onder de koffervloer. De Corsa behoudt in theorie dus wel een aantrekkelijk laadvolume, maar in de praktijk liggen beide oplaadkabels dus altijd in de weg en hinderen ze de praktische bruikbaarheid – toch maar thuislaten voor je boodschappen gaat doen dus...

Voor de rest is de Corsa-e op wat logo’s en een ander radiatorrooster na identiek aan een gewone Corsa. Dat betekent dat ook hier de ruimte op de achterbank behoorlijk beperkt is, vooral voor de benen. Ook voor de bestuurder is er geen verschil, zelfs de gestileerde pook uit de automaatversies van de Corsa is hier opnieuw van de partij.

Opel Corsa-e / AutoGids 2020

Rijgedrag

Vertrekken met de elektrische Corsa is kinderspel. Druk op de startknop (goed duwen, anders gebeurt er niets), trek de gestileerde sequentiële pook naar achteren en daar ga je. Buiten de afwezigheid van motorgeluid (op een zacht zoemen bij het uitrollen na) rijdt de Corsa-e net zoals iedere andere Corsa. Het extra gewicht van de batterijen laat zich niet echt voelen – tenzij misschien in positieve zin, want door het lage zwaartepunt kun je de elektrische Opel verrassend snel door de bocht jagen.

Voor de werking van het aandrijfgeheel is een knop op de middenconsole allesbepalend: met een schakelaar kun je daar kiezen tussen de rijmodi Eco, Normal en Sport. De écht flitsende tussensprintjes krijg je pas in die laatste stand, want alleen dan staan de volle 100 kW en 260 Nm paraat. Op een nat wegdek al die kracht in één keer loslaten op de voortrein is trouwens geen goed idee – doseren is dan de boodschap.

Van doseren gesproken: het is jammer dat je als bestuurder niet meer inspraak hebt in de remenergierecuperatie. Door de ‘versnellingspook’ nog een keer naar achteren te trekken activeer je wel een B(rake)-stand, maar daarin beslist de auto zelf in welke mate hij op de elektromotor remt. Doorgaans is die kinetische vertraging goed gekozen, maar af en toe had het toch wat meer mogen zijn. Zeker als je met een volle batterij vertrekt, want de eerste kilometers is er dan geen noemenswaardige remenergierecuperatie. Vreemd...

Opel geeft voor zijn elektrische stadsauto een verbruik op van 13,6 kWh/100 km. Na een week pendelverkeer (met veel snelweg, al is een groot stuk van ons dagelijkse traject tegenwoordig begrensd op 100 km/u) in herfstige weersomstandigheden gaf de auto een stroomverbruik weer van 17,1 kWh/100 km. Met een bruikbare batterijcapaciteit van 45 kWh komt dat neer op een rijbereik van zowat 260 kilometer. Met wat meer stadsverkeer is 300 kilometer haalbaar; voor de 330 WLTP-kilometers die Opel zelf opgeeft, zullen alle omstandigheden mee moeten zitten.

Opel Corsa-e / AutoGids 2020

Verdict

De Opel Corsa-e rijdt aangenaam, behoudt een mooie koffer, kan snel laden en zet stevige prestaties neer. Om meer dan 300 kilometer rijbereik uit de batterij van 50 kWh te halen zul je wat geluk moeten hebben, maar zelfs in de winter en enkel op de snelweg is 200 kilometer vlot haalbaar.

Voor een elektrische auto met zo’n comfortabel rijbereik is de prijs bovendien scherp, hoewel meer dan 30.000 euro absoluut gezien natuurlijk veel geld blijft voor een stadsauto.

  • Prestaties, stille werking
  • Gebruiksgemak
  • Aantrekkelijk rijbereik
  • Plaats achterin
  • Geen instelbare motorrem
  • Absoluut gezien hoge prijs

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Eindredacteur AutoGids

Verkoop uw auto vandaag