Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Testrit Opel Corsa Electric Rally (2025) - verrassend veelzijdig

Geschreven door Frédéric Kevers op

Op zoek naar een elektrische toekomst voor de rallysport experimenteert Opel al een tijdje met de Corsa Electric Rally. AutoGids doet de test.

35.090 €

De relatie tussen Opel en rallysport gaat al decennialang terug. Fanatieke liefhebbers herinneren zich ongetwijfeld de brullende Ascona’s, Manta’s en Kadett-modellen die zowel nationaal als internationaal furore maakten. Het hoogtepunt: het wereldkampioenschap in 1972 van Walter Röhrl met de Ascona 400.

Ook dichter bij huis schitterden in de jaren ’90 Bruno Thiry en Freddy Loix in Opel Astra’s van het Opel Team Belgium, actief op Belgisch, Europees en wereldniveau.

Concept Opel Corsa Electric Rally

Een terugkeer naar die glorierijke rallyroots lag dus voor de hand. Na de Opel Adam Cup introduceerde Opel als eerste merk in 2021 een monomerkencup met een volledig elektrische rallywagen: de Corsa Electric Rally.

In 2025 beleeft die zijn vijfde en laatste seizoen, georganiseerd binnen het Duitse rallykampioenschap en in samenwerking met de ADAC. De cup trok ondanks zijn nationale focus ook internationale deelnemers aan. Vanaf 2026 gaat Opel aan de slag met de rallyversie van de nieuwe, beduidend krachtigere Mokka GSe.

Koetswerk Opel Corsa Electric Rally

Monomerkencups draaien om betaalbaarheid en Opel nam dat serieus: de rally-Corsa is visueel amper aangepast ten opzichte van het productiemodel. Enkel de motorkap is voorzien van specifieke snelbevestigingen. Alle andere koetswerkdelen zijn standaardonderdelen die bij elke Opel-dealer te verkrijgen zijn. Alleen de wielen zijn uniek, met erachter aangepaste remmen en vering.

Sinds zijn lancering veranderde de wagen nauwelijks. Enkel het front werd aangepast na de facelift van het standaardmodel. In totaal werden er 30 wagens verkocht, met een prijs die steeg van 49.000 naar 53.900 euro. Opel Motorsport benadrukt de betrouwbaarheid: in vijf jaar tijd legden de auto’s gezamenlijk 44.000 km af op rallyparcoursen.

Aandrijving Opel Corsa Electric Rally

Onder de motorkap van de Corsa Electric Rally zit dezelfde elektromotor als in de productieversie: 136 pk en 260 Nm sterk en gevoed door de originele batterij. Nieuw is wel het mechanische sperdifferentieel voor betere tractie. Het ABS is gedeactiveerd.

Sommige batterijen haalden 20.000 km en hadden nog 98% capaciteit. Opel ontwikkelde bovendien eigen mobiele laadstations met LFP-batterijen (200 kWh), goed voor 1.400 laadbeurten en 2 MWh aan groene stroom. De units kunnen 150 kW (of 100 kW per auto bij dubbele aansluiting) leveren en wegen elk 2.700 kg.

Interieur Opel Corsa Electric Rally

Binnenin is de aanpassing ingrijpender. Alles wat overbodig is, werd gestript. De achterbank, isolatiemateriaal en originele stoelen maakten plaats voor kuipzetels met zespuntsgordels en een FIA-goedgekeurde rolkooi. Het dashboard werd vervangen door een eenvoudig schakelpaneel met duidelijke knoppen die met handschoenen te bedienen zijn.

De transmissiebediening is afkomstig uit andere Stellantis-modellen en laat kiezen tussen Drive en L (voor extra recuperatie tijdens verbindingstrajecten). Een hydraulische handrem maakt het rallyplaatje compleet. Een luidsprekersysteem met twee niveaus zorgt ervoor dat toeschouwers de anders stille Corsa toch kunnen horen — “vliegende schotel”-effect inbegrepen.

Rijden Opel Corsa Electric Rally

Op uitnodiging van Opel testten we de Corsa Electric Rally op het rallycrosscircuit van Valkenswaard. Een bescheiden 136 pk lijkt weinig op een baan bedoeld voor 600 pk-monsters, maar schijn bedriegt. Zodra de wielen de losse ondergrond raken, is het zaak de voorwielen recht te houden om grip te behouden — het blijft tenslotte een voorwielaandrijver. Het sperdifferentieel bewijst zijn nut door controle en richtingstabiliteit te garanderen.

Op gravel draait de auto bijna als een middenmotorwagen rond zijn centrale as, dankzij perfecte 50/50-gewichtsverdeling en laag zwaartepunt. Op asfalt is de stabiliteit indrukwekkend: remmen met het linkerpedaal voelt veilig aan, en de auto reageert levendig op richtingsveranderingen. De combinatie van lage rolneiging, scherpe wendbaarheid en het gebruik van de hydraulische handrem zorgt voor puur rijplezier. Zelfs zonder schakelpook of klassieke motorgeluiden weet deze Corsa rallyfans te overtuigen.

Conclusie Opel Corsa Electric Rally

Ondanks zijn bescheiden vermogen en relatief hoge gewicht blijkt de Opel Corsa Electric Rally een uitstekend leermiddel. Zijn focus op lijnkeuze, remcontrole en gripbeheer maakt hem bijzonder efficiënt. Bovendien is hij financieel toegankelijk én milieubewust.

De elektrische monomerkencup van Opel bewijst dat rallysport ook duurzaam en anders kan. En eerlijk: deze Corsa smaakt naar meer. Opel, mogen we al eens plaatsnemen in de toekomstige Mokka GSE Rally?

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Web Editor

Tests

Onze tests