Samenvatting Opel Mokka GSE Rally:
- Opvolger Opel Corsa Rally Electric
- Voldoet aan FIA eRally5-reglement
- 280 pk en 345 Nm op de voorwielen
- Geen ABS, TC of ESP
- Klaar voor de ADAC Rally Cup 2026
Terwijl de echte WRC-kanonnen hun hybride module schrappen om de kosten binnen de perken te houden en nieuwe constructeurs aan te trekken, is Opel al sinds 2021 in de rallysport actief met een 100% elektrische rallywagen. Akkoord, het gaat om de bescheiden Corsa die deelneemt aan de ADAC Opel Electric Rally Cup. Maar ondanks zijn bescheiden vermogen en relatief hoge gewicht weet die vaak verrassend snel uit de hoek te komen.
Powerplay
Nu schakelt Opel een tandje bij, want die Corsa maakt binnenkort plaats voor deze naar de nieuwe eRally5-regels gebouwde Mokka GSE Rally. De fluoerescente wrapping springt meteen in het oog, al vallen wij vooral voor die snorkel op het dak. Uiteraard wordt het interieur van deze rallywagen volledig gestript volgens de regels van de internationele automobielfederatie FIA - dus met gekeurde rolkooi, zespuntsharnas en brandblusinstallatie.

Geen vierwielaandrijving voor de Opel Mokka GSE Rally: het systeemvermogen van 280 pk en het maximumkoppel van 345 Nm op de voorwielen worden in goede banen geleid door een sperdifferentieel. Er is ook sprake van een speciale transmissie en versterkte aandrijfassen, terwijl het onderstel met Bilstein-componenten een aan het terrein aangepaste kalibratie krijgt. Van ABS, TC of ESP is evenwel een sprake. Het accupakket van 54 kWh is wel die van de straatversie.
Terwijl de rallysport schoorvoetend naar een elektrische toekomst kijkt, toont Opel alvast de weg met de nieuwe Mokka GSE Rally. Dit opvallend gewrapte OMG-prototype wordt voor het eerst aan het grote publiek getoond in aanloop naar de ELE Rally Eindhoven, die verreden wordt op 23 en 24 mei.
