Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / VW ID. Buzz Cargo (2023) - even bruikbaar als sympathiek?

Geschreven door Dieter Quartier op

De elektrische Volkswagen ID.Buzz is er ook als Cargo, bestemd voor lichtevrachtvervoer. AutoGids doet de test.

Bestelwagens zijn gebruiksvoorwerpen die in de eerste plaats moeten renderen, rijplezier en design zijn van secundair belang. Toch leggen die aspecten blijkbaar veel gewicht in de schaal bij de elektrische ID. Buzz Cargo, die daarenboven 400 kilometer rijbereik belooft.   

Concept VW ID. Buzz Cargo

De Volkswagen ID. Buzz Cargo is van meet af aan ontworpen als een elektrisch voertuig. Hij rust op hetzelfde platform als de VW ID.4 en co en dat betekent dat de aandrijving wordt verzekerd door een elektromotor op de achteras. Die levert hier 150 kW (204 pk) en is gekoppeld aan een accu met een bovengemiddelde netto-inhoud van 77 kWh. 

VW belooft een normverbruik van 20,6 kWh/100 km. Dat lijkt op het eerste gezicht optimistisch gezien de grote frontale oppervlakte en het flinke leeggewicht van meer dan 2,3 ton. De wonderen zijn de wereld echter niet uit, en we waren dan ook benieuwd naar de praktijkresultaten.

De ID. Buzz Cargo wordt standaard aangeboden met drie zitplaatsen in de cabine: een bestuurdersstoel en een dubbele passagiersbank. Als alternatief is er ook een enkele bijrijderzitplaats verkrijgbaar. De vaste wand achter de stoelen kan optioneel met een ruit en een doorlaadopening worden uitgerust. Als gevolg van dat tussenschot is het verstelbereik van de bestuurdersstoel relatief beperkt, maar de meeste mensen zullen hun draai wel vinden in de ID. Buzz Cargo.

De cabine is uniek voor een bestelwagen. De klassieke tellers zijn vervangen door een digitaal schermpje, net als bij de ID.4 en aanverwanten. Ook het grote display op het dashboard is hetzelfde als bij de elektrische personenwagens van VW. Het laat zich als een iPad bedienen en kan over the air geüpdatet worden. Zo rij je nooit met een verouderd systeem rond. 

Er zijn grote vakken in het dashboard, maar voor het ultieme gebruiksgemak doe je er goed aan de Buzz Box bij te bestellen. Die uitneembare opbergdoos bevat een ijskrabber en een flesopener, een uitklapvak van 1,4 liter (waarin een waterfles past) en een 5 liter grote lade. Ook is er een groot vak voor een laptop of klembord. Wil je die Buzz Box, dan moet je wel sowieso voor de tweezitsversie gaan, want de doos wordt tussen de bestuurders- en passagiersstoel vastgeklikt.

Je materiaal aan boord hijsen kan via een 68 centimeter brede en 110 centimeter hoge zijschuifdeur rechts, die in ons geval voorzien was van een broodnodig ruitje (probeer op een kruispunt maar eens naar links af te slaan met de snuit op 10 of 11 uur gericht). De achterklep steekt 130 centimeter uit, maar kan desgewenst vervangen worden door twee afzonderlijke klapdeuren. Nog op de optielijst staat een extra schuifdeur links, al dan niet met elektrische bediening. 

De laadruimte is 220 centimeter lang, minimaal 137 en maximaal 163 centimeter breed en 122 centimeter hoog. Tussen de wielkasten zit 123 centimeter ruimte. Zo kan de VW ID. Buzz Cargo twee europalletten vervoeren met daarop maximaal 652 kilo. Met haast vier kubieke meter is het laadvolume ‘gemiddeld’ te noemen. Wel kan de laadruimte uitgerust worden met rails in de zijwanden en aan de scheidingswand, al dan niet met opbergtassen eraan.  

Review VW ID.Buzz Cargo

Rijgedrag VW ID. Buzz Cargo

We draaien de stuurkolomschakelaar in D en we zijn weg. Meteen valt op hoe geleidelijk de elektromotor zijn vermogen en koppel afgeeft. Dit moet bovendien de stilste bestelwagen zijn waarmee we ooit gereden hebben. Ook het ophangingscomfort is bovengemiddeld goed: de Buzz reageert minder ‘bokkig’ dan de meeste andere e-vans. Nog een troef van formaat is de beperkte draaicirkel: je hebt aan 11 meter genoeg om een U-turn te maken.

Knap is ook de intelligente energierecuperatie. De Buzz houdt rekening met rotondes, naderende snelheidsbeperkingen en je voorligger om proactief energie terug te winnen. Zolang je de snelweg mijdt, kom je toe met zo’n 20 à 24 kWh/100 kilometer, afhankelijk van de belading, je rijstijl en de buitentemperatuur. Op de snelweg stijgt de elektronendorst richting 30 kWh als je 120 km/u aanhoudt.

De ID. Buzz Cargo is geen prijskraker, maar je krijgt wel waar voor je geld. Qua veiligheidsuitrusting is de Buzz Cargo standaard voorzien van vier airbags en de automatische noodremfunctie AEB met voetgangerdetectie. Voor de meer geavanceerde systemen moet je bijbetalen, maar ze zijn tenminste wel voorhanden – dat is bij de meeste concurrenten wel anders.

Wat de ID. Buzz verder onderscheidt van zijn rivalen, is dat hij kan snelladen met een vermogen van 170 kW. Zo kan hij de laadstatus van zijn accu in 30 minuten van 5 naar 80 procent boosten. Als tijd geld is, betekent dat een aanzienlijke troef. De interne lader kan standaard 11 kW sterke driefasige wisselstroom aan, wat overeenstemt met een laadtijd van zo’n 8 uur.  

Review VW ID.Buzz Cargo

Verdict VW ID. Buzz Cargo

De VW ID. Buzz Cargo weet als geen enkele andere bestelwagen tot de emoties te spreken. Zijn accu van 77 kWh maakt hem perfect dagelijks bruikbaar en hij is handig ingericht, maar een echt lastdier kun je hem bezwaarlijk noemen. Die rol is allicht weggelegd voor de toekomstige Transporter T7. 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Id.Buzz

Freelance

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker