Met de in 2022 gelanceerde elektrische Solterra hoopte Subaru ook de fleetklant naar de showrooms te kunnen lokken. Een echt succes is dat niet geworden; het feit dat de prestaties en de laadcapaciteiten niet op het niveau stonden dat je in dit segment en deze prijsklasse mag verwachten, zal daarbij zeker niet geholpen hebben.
Die euvels zetten de Japanners nu recht middels een stevige, veelal technische update. Al grepen ze die gelegenheid ook te baat om het uiterlijk van de Solterra wat op te frissen.
Facelift Subaru Solterra 2026
Dat merk je vooral vooraan, waar het zeshoekige gesloten radiatorrooster plaats moest maken voor een volledig gladgestreken bumper, terwijl de koplampen de nieuwe zespuntige dagrijverlichting van de Uncharted overnemen.

De andere aanpassingen (achterklep, spiegels, dakspoiler, wielkastbekleding) zijn veel subtieler van aard, maar dragen volgens Subaru net zo goed bij tot de betere stroomlijn – zonder dat daar concrete cijfers op worden geplakt.
Aandrijving Subaru Solterra 2026
Het grootste nieuws zit hem echter in de aandrijflijn van deze Solterra AWD (een FWD-versie zoals die bij zustermodel bZ4X bij Toyota wél bestaat, biedt Subaru nog altijd niet aan). De twee motoren – één op elke as – werden aanzienlijk krachtiger: het totaalvermogen gaat van 218 naar 338 pk, waardoor de sprint van 0 naar 100 nu in 5,1 seconden gepiept is, tegenover 6,9 vroeger.
Sleepvermogen en rijbereik Subaru Solterra 2026
Subaru’s elektrische cross-over mag voortaan ook 1,5 ton slepen, twee keer zoveel als voorheen. Het beste nieuws is dat die nieuwe aandrijflijn niet alleen krachtiger, maar ook spaarzamer werd: uit een batterij die amper groter werd (73,1 tegenover 71,4 kWh), puurt de Solterra nu bijna 50 kilometer meer rijbereik: tot 532 kilometer.

Laadkenmerken Subaru Solterra 2026
Een nieuwe preconditionering kort de laadtijden aan een snellader op gelijkstroom (maximaal 150 kW) nog met enkele kostbare minuten in, terwijl Subaru voortaan optioneel ook een 22 kW-omvormer aanbiedt als alternatief voor de 11 kW-lader.
Interieur Subaru Solterra 2026
Dat de Solterra wat beter door de wind klieft, komt ook de stilte in het interieur ten goede. Een punt waaraan ze bij Subaru voor deze update extra aandacht besteed hebben, door hun elektrische cross-over akoestisch gelaagde ruiten voorin en bijkomend isolerend materiaal mee te geven.

Rijden Subaru Solterra 2026
Sturen deed de Solterra altijd al strak en levendig, en nieuwe aanpassingen aan het onderstel houden koetswerkbewegingen nog wat beter onder controle. Maar ook offroad staat deze Subaru nog altijd zijn mannetje, dankzij zijn bodemvrijheid van 21 centimeter en zijn X-Mode, die onder meer de Grip Control (een cruisecontrol voor het terrein) en een afdaalhulp bundelt. Een unicum in dit segment.
Conclusie Subaru Solterra 2026
Wat op het eerste gezicht een banale facelift lijkt, gaat in werkelijkheid veel dieper: de Subaru Solterra werd onderhuids grondig tegen het licht gehouden, zodat hij qua prestaties, rijbereik en laden nu het niveau haalt dat (fleet)klanten in dit segment verwachten.
De vernieuwde Solterra wordt bij ons in de eerste helft van 2026 verwacht; prijzen zijn er nog niet.