Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Bentley neemt afscheid van W12 met krachtigste versie ooit

Geschreven door Kevin Kersemans op 22-02-2023

De dagen van de W12 bij Bentley zijn geteld. De productie van de iconische twaalfcilinder stopt in april 2024. Hij zal worden vervangen door hybride V6- en V8-motoren. Maar eerst maakt hij zijn opwachting in zijn krachtigste configuratie ooit.

Na iets meer dan twee decennia valt volgend jaar het doek over de 6 liter grote W12 van de Volkswagen-groep, die enkel nog dienstdoet bij Bentley. Sinds deze twaalfcilinder in 2003 in gebruik werd genomen bij het Britse prestigemerk (in de toenmalige Continental GT), werden er meer dan 100.000 exemplaren gebouwd in de Bentley-fabriek in Crewe.

De beslissing kadert in de elektrische transitie die de constructeur vorig jaar heeft aangekondigd. De afbouw van het gebruik van verbrandingsmotoren gaat gepaard met downsizing en hybridisering. Op dit moment zijn van de Flying Spur en de Bentayga al een Hybrid-versie te krijgen, maar op het moment dat de productie van de W12 stopt, moet het volledige Bentley-gamma verkrijgbaar zijn als hybride. De 30 werknemers die de W12 met de hand in elkaar schroeven, zullen worden heropgeleid om te werken aan de motoren voor de plug-inhybridemodellen.

LEES OOK – 2022 ook recordjaar voor Bentley

Out with a bang

Bentley neemt echter niet zomaar afscheid van zijn de W12: de nakende Batur zal worden uitgerust met de krachtigste variant ooit van de twaalfcilinder. Oorspronkelijk was sprake van 730 pk, maar uiteindelijk zal het nieuwe model van Bentley 750 pk (en 1.000 Nm) ter beschikking hebben, onder andere dankzij efficiëntere turbocompressoren en grotere intercoolers. Ter vergelijking: in de huidige Continental GT Speed komt de W12 'slechts' aan een slordige 660 pk. Voor de liefhebbers: de Batur is jammer genoeg uitverkocht – er worden dan ook maar 18 exemplaren van gebouwd.

Ter herinnering: de W12, in feite een samensmelting van twee VR6-motoren, werd voor het eerst in het prototype Volkswagen W12 in 2001. De eerste productiewagen die ermee uitgerust werd, was de Audi A8 in datzelfde jaar. Daarna volgden de Volkswagen Phaeton en de toenmalige Tourag en buiten de Volkswagen-groep werd de W12 ook nog gebruikt door het wijlen het Nederlandse Spyker. Wil je nog een stukje van deze automobiele geschiedenis in huis halen, dan moet je snel zijn, want Bentley laten weten dat er nog maar enkele productieslots overblijven voor deze motor in de Continental GT, Flying Spur of Bentayga.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten