Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW Z4 2019: klaar voor de zon

Geschreven door David Leclercq op 23-08-2018

Een jaar na de voorstelling van de conceptcar toont BMW eindelijk de definitieve versie van zijn nieuwe Z4 onder de Californische zon. Zoals verwacht verandert hij uiterlijk vrij ingrijpend.

We zouden liegen als we zouden beweren dat het uiterlijk van deze nieuwe Z4 een complete verrassing is. Het internet staat namelijk al vol gelekte foto’s van de roadster. De uiterlijke evolutie bij deze generatiewissel is groot, en ook op technisch vlak verandert er heel wat, want de nieuwkomer deelt zijn basis met de nakende Toyota Supra. De proporties blijven zeer dynamisch, maar de eindeloze motorkap in de vorm van een haaienkop is vervangen door een meer ronde neus. De Z4 blijft een strikte tweezitter met een stoffen kap, wat een meer authentieke en minder zware oplossing is dan een hard wegklapdak.

M40i

Voor zijn eerste publieke optreden is de Z4 gehuld in een First Edition-livrei met een zescilinder in lijn van drie liter: de M40i. De aandrijflijn ontwikkelt 340 pk/250 kW, genoeg om de roadster van 0 naar 100 km/u te stuwen in 4,6 seconden. Het normverbruik lijkt desondanks beperkt, want BMW spreekt van 7,1 tot 7,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 162 tot 168 g/km afhankelijk van de uitrusting en de banden – we vermoeden dat het om NEDC-cijfers gaat. Technisch gezien zullen de liefhebbers blij zijn dat deze M40i wordt uitgerust met adaptieve schokdempers en, nog beter, een sperdifferentieel in de achteras voor zoveel mogelijk rijplezier. Het zwaartepunt zou bovendien geoptimaliseerd zijn in vergelijking met zijn voorganger en de statische gewichtsverdeling zou op een ideale 50/50 liggen. Dankzij brede sporen en een korte wielbasis zou de tweezitter ook zeer wendbaar moeten zijn.

Op de bestuurder gericht

De cockpit is volledig op de bestuurder gericht en omvat een modern instrumentenbord dat sterk doet denken aan dat van de Audi TT. De personaliseringsmogelijkheden zijn uiteraard zeer uitgebreid, zoals de demowagen op Pebble Beach duidelijk laat zien. Voor meer details over andere motorversies, technische innovaties en uitrustingsdetails moeten we echter nog geduld koesteren tot 19 september 2018. In oktober staat de nieuwe Z4 bovendien te blinken op het autosalon van Parijs en de effectieve marktintroductie is voor de lente van 2019.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten