Samenvatting Kia Steltos (2026)
- Naast de Kia Niro
- SUV-versie van de Kia K4
- Eerst benzine, daarna ook als hybride
Tiens, het C-segment, had Kia daar de Niro niet voor? Dat dachten wij dus ook. Maar met zijn 4,4 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,6 meter in de hoogte is deze Seltos op een paar millimeter na identiek aan zijn tegenpool. Toch zouden beide modellen naast elkaar blijven bestaan, waarbij de Niro meer zal focussen op een verbruiksbewust cliënteel, daar waar de Seltos de ‘lifestyle en tech savy’-bestuurders hoort aan te spreken.

Al zeggen de Koreanen er in dezelfde adem bij dat de hybride die later volgt van de Seltos een vergelijkbaar verbruik zal kunnen voorleggen als de Niro. Hmm, twee hanen op één erf. Als dat maar goed afloopt (voor de Niro)…
Zoon van Hercules
Dat gezegd zijnde, de Niro is eerder een cross-over, terwijl de Seltos zichzelf een echte SUV mag noemen. Groter, bonkiger, stoerder. De Seltos adopteert namelijk Kia’s Opposites United-design waardoor je je – net als bij de EV5 en EV9 – mag verwachten aan een geblokte stijl met een brede grille (waarin de koplampen geïntegreerd zitten), verticale lichtblokken achter en geprononceerde wielkasten.

Een stijl die evenwel perfect past bij zijn mythologische naam. Kia liet zich immers inspireren door Celtos, de zoon van Hercules.
K4-platform
De Seltos start daarbij van hetzelfde K3-platform dat we eerder nog konden ontdekken onder de Kia K4. Waardoor je je dus ook mag verwachten aan een vergelijkbaar motorenaanbod.

Die krijgt dan meteen Kia’s Smart Regenerative Braking System 3.0, waarbij de remrecuperatie automatisch wordt aangepast aan je voorligger en/of de navigatiedata. We hadden daar graag aan toegevoegd dat er nog een simpelere optie is voor zij die niet happig zijn op zoveel vermogen of zoveel hightech, maar van die 1.0 T-GDi is voorlopige geen sprake.
Zoals het een echte avonturier betaamt, zou de Seltos ook gematcht kunnen worden aan een vierwielaandrijving. Gecombineerd met de Terrain Modes die dan ook meekomen, zou je de Seltos zodoende een aardig eind op weg moeten kunnen helpen op het onverhard.
Het zit vanbinnen
Al zal de favoriete ondergrond uiteraard asfalt blijven. De meeste technologische inspanningen die Kia heeft geleverd, zijn gemaakt om de Seltos vlot door de urban jungle te krijgen.

Eentje dat uiteraard opnieuw de nodige linken legt met andere recent gelanceerde Kia’s (niet in het minst de K4). Denk aan het zwevende breedbeeld met zijn drie schermen (twee keer 12,3 duim, voor de tellerpartij en het centrale aanraakscherm, en één keer 5,5 duim voor de aircomodule).
Ook de rest van de buik volgt het opbouwprincipe dat we al even gewoon zijn bij Kia. Waarbij de moderne stijl hand in hand zou gaan met het nodige praktische gemak. Lees: een ruime achterbank en dito koffer. Wat dat eerste betreft, zullen we een oordeel af moeten wachten tot we er ook effectief onze kont hebben gevleid. Naar het bagagevolume toe willen we ons daarentegen wel al wagen aan een conclusie. 536 liter is namelijk bovengemiddeld in dit segment.
Prijs en lancering?
We verwachten de eerste exemplaren hier in de loop van 2026, kort daarvoor zullen we weten hoeveel hij moet kosten. Gezien Kia de Toyota C-HR en Volkswagen T-Roc noemt als de voornaamste concurrenten, verwachten we ons niet meteen aan bodemprijzen.
Wat we wel al weten, is dat van zodra de Seltos zijn rubber op Europese bodem heeft gezet, hij zich voor het eerste een échte wereldspeler mag noemen. Europa is namelijk het enige continent dat de vorige generatie Seltos niet aandeed.