Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Wordt de Kia Seltos de nieuwe koning van het compacte SUV-segment?

Geschreven door Steven Appelmans op 10-12-2025

Met de Seltos wil Kia nu het compacte SUV-segment naar zijn hand zetten. Wat de Koreanen opnieuw doen met een mix van stijl, luxe en praktisch gemak. Nu nog hopen dat het ding betaalbaar blijft…

Samenvatting Kia Steltos (2026)

  • Naast de Kia Niro
  • SUV-versie van de Kia K4
  • Eerst benzine, daarna ook als hybride

Tiens, het C-segment, had Kia daar de Niro niet voor? Dat dachten wij dus ook. Maar met zijn 4,4 meter in de lengte, 1,8 meter in de breedte en 1,6 meter in de hoogte is deze Seltos op een paar millimeter na identiek aan zijn tegenpool. Toch zouden beide modellen naast elkaar blijven bestaan, waarbij de Niro meer zal focussen op een verbruiksbewust cliënteel, daar waar de Seltos de ‘lifestyle en tech savy’-bestuurders hoort aan te spreken.

Officieel: Kia Seltos SUV (2026) - naast de Niro

Al zeggen de Koreanen er in dezelfde adem bij dat de hybride die later volgt van de Seltos een vergelijkbaar verbruik zal kunnen voorleggen als de Niro. Hmm, twee hanen op één erf. Als dat maar goed afloopt (voor de Niro)…

Zoon van Hercules

Dat gezegd zijnde, de Niro is eerder een cross-over, terwijl de Seltos zichzelf een echte SUV mag noemen. Groter, bonkiger, stoerder. De Seltos adopteert namelijk Kia’s Opposites United-design waardoor je je – net als bij de EV5 en EV9 – mag verwachten aan een geblokte stijl met een brede grille (waarin de koplampen geïntegreerd zitten), verticale lichtblokken achter en geprononceerde wielkasten.

Een stijl die evenwel perfect past bij zijn mythologische naam. Kia liet zich immers inspireren door Celtos, de zoon van Hercules.

K4-platform

De Seltos start daarbij van hetzelfde K3-platform dat we eerder nog konden ontdekken onder de Kia K4. Waardoor je je dus ook mag verwachten aan een vergelijkbaar motorenaanbod. In eerste instantie zal Kia de Seltos aanbieden met een 1.6 T-GDi van 180 pk en 265 Nm om dus -zoals al gezegd – daar later een hybride aan toe te voegen.

Officieel: Kia Seltos SUV (2026) - naast de Niro

Die krijgt dan meteen Kia’s Smart Regenerative Braking System 3.0, waarbij de remrecuperatie automatisch wordt aangepast aan je voorligger en/of de navigatiedata. We hadden daar graag aan toegevoegd dat er nog een simpelere optie is voor zij die niet happig zijn op zoveel vermogen of zoveel hightech, maar van die 1.0 T-GDi is voorlopige geen sprake.

Zoals het een echte avonturier betaamt, zou de Seltos ook gematcht kunnen worden aan een vierwielaandrijving. Gecombineerd met de Terrain Modes die dan ook meekomen, zou je de Seltos zodoende een aardig eind op weg moeten kunnen helpen op het onverhard.

Het zit vanbinnen

Al zal de favoriete ondergrond uiteraard asfalt blijven. De meeste technologische inspanningen die Kia heeft geleverd, zijn gemaakt om de Seltos vlot door de urban jungle te krijgen. Veiligheidsassistenten die ingebed zitten in een behoorlijk ruim en modern ogend interieur.

Eentje dat uiteraard opnieuw de nodige linken legt met andere recent gelanceerde Kia’s (niet in het minst de K4). Denk aan het zwevende breedbeeld met zijn drie schermen (twee keer 12,3 duim, voor de tellerpartij en het centrale aanraakscherm, en één keer 5,5 duim voor de aircomodule).

Ook de rest van de buik volgt het opbouwprincipe dat we al even gewoon zijn bij Kia. Waarbij de moderne stijl hand in hand zou gaan met het nodige praktische gemak. Lees: een ruime achterbank en dito koffer. Wat dat eerste betreft, zullen we een oordeel af moeten wachten tot we er ook effectief onze kont hebben gevleid. Naar het bagagevolume toe willen we ons daarentegen wel al wagen aan een conclusie. 536 liter is namelijk bovengemiddeld in dit segment.

Prijs en lancering?

We verwachten de eerste exemplaren hier in de loop van 2026, kort daarvoor zullen we weten hoeveel hij moet kosten. Gezien Kia de Toyota C-HR en Volkswagen T-Roc noemt als de voornaamste concurrenten, verwachten we ons niet meteen aan bodemprijzen.

Wat we wel al weten, is dat van zodra de Seltos zijn rubber op Europese bodem heeft gezet, hij zich voor het eerste een échte wereldspeler mag noemen. Europa is namelijk het enige continent dat de vorige generatie Seltos niet aandeed.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten