Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Restomod; Ferrari Testarossa by Officine Fioravanti (2022)

Geschreven door Klaas Janssens op 07-10-2021

Officine Fioravanti is klaar met hun restomod van de Ferrari Testarossa. Het idee achter dit project: de uit 1984 stammende Testarossa doen presteren als een hedendaagse supercar. Of dat ook gelukt is?

De beelden van het nog gecamoufleerde prototype beloofden veel goeds, maar het afgewerkte product is pas echt om van te smullen. De heerlijke restomod van de Officine Fioravanti is klaar. De van 1984 daterende Ferrari Testarossa kreeg een heleboel upgrades die zowel de prestaties als de rijdynamiek naar een hoger plan moeten tillen - zodat deze veteraan kan wedijveren met hedendaagse supercars.

Gelukkig hebben de Zwitsers zich niet laten verleiden tot koetswerkmodificaties, want wat ziet de Bianco Ferrari Testarossa er lekker uit. Het interieur is wel stevig onder handen genomen, zodat het beter in elkaar zit, mooier oogt en communiceert met moderne smartphones. De Officine Fioravanti heeft een mobiele telefoon uit de jaren stilletjes gemonteerd, die je via bluetooth kan koppelenl aan je gsm. Heerlijk.

Fioravanti Ferrari Testarossa

V12

Centraal achterin ligt de originele 4,9 liter-V12, al werd de boxermotor wel onder handen genomen zodat het vermogen klimt van 390 naar 510 pk. Die extra power zou de topsnelheid moeten optrekken van 290 km/u naar minstens 325 km/u. Dat is zo snel als de Ferrari F40 destijds. Een uit titanium opgetrokken uitlaatlijn bezorgt de hemelse V12-soundtrack wat extra geluidstoetsen.

Op zoek naar een hedendaagse rijdynamiek heeft de Officine Fioravanti het onderstel van de Ferrari Testarossa aangepakt. We noteren onder meer Öhlins-schokdempers, verstelbare stabilisatorstangen en met Brembo-remmen gevulde velgen (17 duim voor- en 18 duim achteraan). Om de elegante neus te beschermen, komt de Fioravanti Ferrari bovendien met een liftsysteem dat de voorzijde met 7 centimeter kan optillen bij het nemen van verkeersdrempels en ander ongein. De Officine Fioravanti bouwt ook wat exta veiligheid in, want deze Ferrari Testarossa beschikt over ABS en ESP.

Geen spoilers, de Fioravanti Ferrari Testarossa komt met een vlakke vloer en gebruikt lichtgewicht materialen om het gewicht met 130 kilogram te drukken. Wat al die modificaties gekost hebben en wat ze doen met het prijskaartje van deze sportwagen vergat de Zwitserse autobouwer er gemakkelijkshalve bij te vermelden. Wat doet het ertoe, het resultaat oogt prachtig.

Fioravanti Ferrari Testarossa

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten