Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Lexus RZ: elektrische cross-over komt eraan

Verwachte lancering : 01-07-2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 03-12-2021

Lexus heeft zijn nieuwe elektrische cross-over, de RZ, gedeeltelijk onthuld. Hij is ontworpen op Toyota's e-TNGA-platform en moet vooral erg dynamisch worden om mee te rijden.

Het eerste uniek elektrische model van Lexus (de UX heb je ook op benzine) zou ook nog eens een plezante rij-ervaring moeten bieden. Met een laag zwaartepunt en een relatief laag koetswerk (voor een SUV...), krijgt de Lexus RZ ook intelligente vierwielaandrijving en het 'steer-by-wire' dat werd geïntroduceerd op de Toyota bZ4X. Van de Lexus RZ wordt verwacht dat hij het imago van het merk verjongt zonder het onderscheidende vermogen van Toyota's premiumspeler te verliezen.

>> Lees ook - Lexus LF-Z Electrified: voor 2025

Direct4 en steer-by-wire

Er is nog geen informatie vrijgegeven over de elektromotoren, maar we weten al wel dat elke as zijn eigen motor krijgt, die beide worden aangedreven door een lithium-ion accupakket van 71,4 kWh dat is geleend van de Toyota bZ4X/Subaru Solterra, hoewel het LF-Z concept een capaciteit had van 90 kWh. In het eerste geval zou de actieradius ongeveer 500 km moeten bedragen, zoals bij de reeds voorgestelde neven. Het LF-Z concept had een actieradius van 596 km volgens de WLTP-cyclus.

Bovenal belooft de Lexus RZ een rijervaring die ongekend is voor het merk en die sterk zal worden versterkt door de Direct4-vierwielaandrijving, waarmee de bestuurder onmiddellijk kan overschakelen van voorwiel- naar achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, afhankelijk van de behoefte voor tractie en prestaties. Het echte voordeel van dit systeem zou echter de extra dynamiek in de bochten moeten zijn.

Een ander element dat moet bijdragen tot een volledig herziene rijdynamiek is het "steer-by-wire"-stuursysteem, waarmee de stuurverhouding kan worden aangepast aan de context, zodat bij hoge snelheden directer en gevoeliger wordt gestuurd en bij manoeuvres met lage snelheden minder. Deze manier van besturing maakt ook een volledig nieuwe vorm van stuurwiel en -kolom mogelijk, om bijvoorbeeld de tellers zichtbaarder te maken. Spiros Fotinos, hoofd van Lexus Europe: "Zo kunnen we onze Tazuna-designfilosofie voor de cockpit nog een stap verder zetten door alle bedieningselementen in het gezichtsveld van de bestuurder te brengen voor meer veiligheid en gemak."

Update 6/04/2022
Afgaand op een foto die op dinsdag 5 april is vrijgegeven in de aanloop naar de officiële onthulling op 20 april zal de elektrische cross-over van Lexus mogelijk uitgerust zijn met een yoke-stuurwiel à la Tesla Model S en Model X. Er zijn echter geen aanwijzingen dat dit type stuurwiel de enige beschikbare keuze zal zijn of dat het op de Europese markt zal worden aangeboden. Momenteel biedt zijn neef, de Toyota bZ4X, een dergelijke optie aan in China.

Laag profiel

Qua styling volgt de Lexus RZ de klassieke SUV-stijlkenmerken met een grotere bodemvrijheid, kunststof sierdelen rondom de auto - bumpers, wielkasten, zijschorten - maar voegt daar een 'sportieve' toets aan toe met een gestrekt profiel en een laag dak dat de aerodynamica en dus het energieverbruik ten goede komt. Volgens Fotinos: "De aërodynamische eisen zijn belangrijker dan voor een meer conventioneel product. Daarom is de vorm zo elegant."

De rest van de designelementen zijn overgenomen van het LF-Z concept, hoewel dat concept extremer was van vorm. Naast de typische "grille", geherinterpreteerd voor dit elektrische model, is de "L"-vormige lichtsignatuur aanwezig aan de voorzijde, terwijl aan de achterzijde de twee omgekeerde "L "s zijn verbonden door een band die zich uitstrekt over de gehele breedte van de kont, zoals steeds meer het geval is bij de concurrentie. Let op de subtiele "ducktail" die de overgang markeert tussen de steil aflopende ruit en de bijna verticale carrosserie. Om het kort te houden: de Lexus RZ doet denken aan een grotere Lexus-versie van de Toyota C-HR.

Prijs en levering

Uiteraard is in dit stadium nog geen prijs bekend, maar het ligt voor de hand dat de Lexus RZ, die in 450e-versie op de markt wordt gebracht, duurder zal zijn dan de Toyota bZ4X waarmee hij technisch verwant is. Verwacht wordt dat het in 2022 in Europa en Japan op de markt komt, maar verdere details zijn niet beschikbaar. De RZ wordt een nieuw model in het gamma en vervangt dus geen ander model. Het wordt een tweede elektrische auto naast de compacte UX 300e, die ook verkrijgbaar is als zelfladende hybride.

Foto credit: Noriaki Mitsuhashi/N-Rak Photo Agency

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten