Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes EQS: interieur met cinemasfeer

Verwachte lancering : 01-07-2021

De Mercedes EQS, de elektrische limousine van het merk, blijft nog even gecamoufleerd. De Duitsers hebben wel al wat info gelost en tonen het interieur in vol ornaat. Maar is dat scherm niet wat te groot?

De EQS is blijkbaar een auto waarover zoveel valt te vertellen, dat Mercedes heeft besloten een volledig hoofdstuk te lossen enkel en alleen over de comforttechnologie aan boord en over de ontwerpkeuzes van het interieur. Vier designbureaus van Mercedes hebben gewerkt aan deze elektrische luxeberline: die van Carlsbad (VS), Nice (Frankrijk), Beijing (China) en Sindelfingen (Duitsland). De ontwerpers wilden de traditie doorbreken van de klassieke limousines door een uitgestrekt profiel te kiezen met een 'naadloze' lijn. Het resultaat is een auto die zeer aerodynamisch moet zijn, geïnspireerd door een waterdruppel. Toch als we hem van bovenaf bekijken. Hij heeft ook een nieuwe grille met een sterpatroon (van het Mercedes-logo), een patroon dat ook terugkomt bij sommige velgen.

Holistisch

Als elektrische auto profiteert de Mercedes EQS van zijn specifieke EV-platform om de motorkap in te korten en de cabine te verlengen. Het interieur versterkt de hoogtechnologische en zelfs futuristische indruk. Een "gemakkelijk schoon te maken" glazen paneel herbergt een hele reeks schermen (instelbaar in 7 profielen) met aanraakbediening en haptische feedback. Het maakt deel uit van de zwevende middenconsole. Voor de conservatieven onder ons is er nog de mogelijkheid om het MBUX Hyperscreen in te stellen met meer klassieke displays en klokken, zelfs met een reliëfeffect. De 'zwevende' digitale tellers achter het stuur zijn echter verplicht, maar de luchtmonden zijn nog steeds rond in contrast met het gladde dashboard.

Akoestisch

De ingenieurs en designers van Mercedes wilden de geluidseffecten en de akoestische omgeving verzorgd laten klinken. De EQS zou een aangename klank hebben om te communiceren met zijn inzittenden, zodra je aan boord stapt, terwijl het cocongevoel behouden blijft. Er zijn drie geluidssets die je instelt via het infotainmentsysteem: Silver Waves (neutraal en puur), Vivid Flux (futuristisch en ruimtelijk) en Roaring Pulse (de geluiden van een verbrandingsmotor).

Bovendien variëren de amplitudes, harmonieën en frequenties dankzij een 'ambisonisch' algoritme. Het geluid verandert afhankelijk van de situatie en de rijstijl. Al deze klanken worden geleverd door een Burmester-installatie van 15 luidsprekers en een versterker van 710 W. Natuurlijk kan je ook muziek afspelen en streamen, maar er zijn ook 'natuurlijke' sfeergeluiden met klanken van zomerregens, meeuwgeluiden en ritselende bladeren. Als bonus versterkt de sfeerverlichting de multisensorische ervaring aan boord nog extra.

Parfum om wakker te worden

Bij deze zintuiglijke ervaring hoort ook het Power Nap-programma voor een dutje tussen een lange rit door, bijvoorbeeld als je wacht aan een laadpaal. De bestuurderszetel wordt dan in de ruststand geplaatst en de auto sluit de zijruiten en gordijnen, past de verlichting aan en activeert de ionisatie van de buitenlucht en de recirculatie, samen met rustgevende geluiden en een sterrenhemel op het centrale scherm. Bij het wakker worden evolueert de geluidservaring aan boord van de Mercedes EQS. Het verkwikkende effect wordt versterkt door een speciaal parfum en een korte, discrete massage samen met de zetelventilatie, terwijl de stoel weer terugkeert naar zijn initiële positie voor tijdens het rijden.

We zitten in de toekomst

De EQS verlegt dus de grenzen van een luxewagen, terwijl het ook nog eens een elektrisch model is. De auto krijgt tot 350 sensoren om de omgeving vast te leggen en de kunstmatige intelligentie te ondersteunen. Enkel voor het MBUX-multimediasysteem krijgt deze Mercedes al 12 haptische sensoren, 8 CPU-kernen, 24 GB RAM-geheugen en 46,4 GB per seconde aan bandbreedte voor het Hyperscreen van 141 cm. Het head-up display werkt met een HD-projectie met een resolutie van 1,3 miljoen pixels.

Tenslotte zuivert de HEPA-filter van de optionele Energizing Air Control Plus-uitrusting de kwaliteit van de lucht aan boord door 99,65% van de fijne deeltjes van de buitenlucht op te vangen. Er wordt 600 gram actieve koolstof gebruikt om geurtjes te neutraliseren. En zo weet Mercedes zijn EQS te presenteren in verschillende afleveringen, want we hebben het nog niet gehad over zijn koetswerk, motor, prestaties of zijn autonomie...

Leveringen België?

De elektrische Mercedes EQS wordt op 15 april 2021 voorgesteld worden en zal tegen deze zomer in de showrooms verwacht worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten