Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Scoops / Mercedes G-Klasse gaat elektrisch als EQG

Verwachte lancering : 01-02-2024

Geschreven door Klaas Janssens op 07-04-2021

In Stuttgart kijken ze verder dan de Mercedes EQS, zelfs de G-Klasse komt als elektrische EQG.

2024 Mercedes EQG wordt elektrische G-Klasse

Op 15 april 2021 maakt de langverwachte productieversie van de Mercedes EQS zijn debuut. Maar de Duitse constructeur kijkt inmiddels een stuk verder, zelfs de G-Klasse verwelkomt een volledig elektrische variant. Die Mercedes EQG zou loop 2023 onthuld worden, de leveringen zouden begin 2024 aanvatten. Er is sprake van twee varianten: de EQG 560 en de EQG 580, maar naar de concrete specificaties blijft het raden. De Mercedes EQG bouwt op de bestaande fundamenten van de G-Klasse, maar zou een aangepast frontje combineren met een lichtstrip tussen de achterlichtblokken, zoals dat ook het geval is bij de EQA en de EQC.

Reeds in 2017 registreerde Mercedes een heleboel modelreeksaanduidingen voor een omvangrijke EQ-familie, inclusief EQG. Op 1 april 2021 heeft de Duitse constructeur ook de modelbenamingen EQG 560 en EQG 580 neergelegd bij het Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO). De elektrische G-Klasse zal dus verkrijgbaar zijn in twee vermogensversies, mogelijk met verschillende batterijgroottes. Aan de off-roadcapaciteiten van de bekwame terreinwagen zou niet getornd worden, zoals dat ook beloofd wordt bij de 100% elektrische Jeep Wrangler.

Bron: Auto, Motor & Sport

Oefening baart kunst

Eind 2020 experimenteerde de Duitsers reeds met een elektrische terreinwagen. Op basis van de elektrische Mercedes EQC bouwden ze de een stoere 4x4²-versie, die een met 20 centimeter verhoogd koetswerk combineert met gigantische terreinbanden. Die ingrepen zorgden voor een bodemvrijheid van 29,3 cm en een doorwaaddiepte van 40 cm. De aanloop-, afrij- én hellingshoek zijn allemaal met meer dan 11 graden toegenomen (31,8; 33,0 en 24,2° respectievelijk), waardoor de modieuze SUV echte off-roadambities durfde koesteren. De Mercedes EQC 4x4² bleef evenwel in het prototypestadium steken.

2020 Mercedes EQC 4x4x2 Concept

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten