Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Jeep Magneto Concept: elektrische Wrangler met 6-bak

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-03-2021

Jeep geeft alvast een voorsmaakje van een elektrische Wrangler met deze Magneto Concept, die zijn elektromotor koppelt aan een manuele zesversnellingsbak.

De Jeep Wrangler is zowat de laatste der Mohikanen voor avontuurliefhebbers die graag trektochten maken door de natuur. Tot nu toe werd het model aangedreven door een dikke Amerikaanse verbrandingsmotor, maar de Wrangler krijgt binnenkort een elektrische variant, die ingeleid wordt door deze Magneto-concept. Een auto die zich onderscheidt door zijn manuele zesversnellingsbak, al zal dit opvallend detail de productieversie waarschijnlijk niet halen.

De Magneto maakt deel uit van de Jeep Moab Easter Safari, een jaarlijks evenement voor de liefhebbers van het merk, waar Jeep dan ook steeds van de gelegenheid gebruik maakt om enkele leuke conceptcars voor te stellen, meestal gericht op off-roaden en fun. 

6-bak

De specificaties van deze Jeep Magneto vertellen dat de prestaties equivalent zouden zijn aan die van de 3.6 V6, die 281 pk en 370 Nm levert en in staat is om in minder dan 7 seconden naar de 100 km/u te snellen, maar ook om bij wijze van spreken een boom in te kunnen kruipen. De precieze cijfers van de Magneto krijgen we niet, maar Jeep geeft wel weg dat de elektrische Wrangler een klassieke manuele zesversnellingsbak heeft!

Dat zou interessant zijn voor het betere terreinwerk, want je kan het koppel van de elektromotor zo veel beter beheersen, maar deze techniek zal waarschijnlijk niet overgenomen worden door het productiemodel, dat een meer gebruikelijke versnellingsbak met enkele overbrenging zou moeten krijgen. De Magneto Concept heeft wel al regeneratief remmen om bergaf wat watturen terug te kunnen krijgen en zo de range en efficiëntie te verbeteren.

Echte avonturier

Om zijn elektromotor te voeden, krijgt de Magneto - en de toekomstige Wrangler EV - een batterij die bestaat uit vier verschillende pakketten die verdeeld zijn over het chassis om een optimale gewichtsverdeling te bekomen. De totale capaciteit bedraagt 70 kWh, terwijl de 800 V-technologie voor heel snelle laadprestaties zorgt. De autonomie zou met dikke off-roadbanden zo'n 350 km bedragen, of zelfs meer met meer normale wielen.

Ondanks de elektrische ombouw zou de Magneto nog een 'echte' Wrangler moeten zijn, met een doorwaaddiepte van 80 cm en extra bescherming voor de batterijen. Hij is ook herkenbaar als Wrangler, al heeft hij een hertekende achterklep en een lichtstreep door de grille vooraan. De ophanging is met 5 cm verhoogd tegenover een gewone Wrangler, terwijl de 17-duims off-roadvelgen 35-duims banden krijgen. De lier in de voorbumper en de rolhoepel maken het duidelijk dat deze Magneto ook zijn mannetje staat in het terrein. 

Op het productiemodel van een volledig elektrische Jeep Wrangler is het dus nog even wachten, maar in de tussentijd is er wel al een plug-in hybride 4xe met een gecombineerd vermogen van 370 km en een elektrische autonomie van 40 km. De Wrangler 4xe zou in de tweede helft van 2021 moeten toekomen in Europa.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten