Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Elektrische Porsche Boxster op komst

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-05-2021

De volgende generatie van de Porsche Boxster zal ook een elektrische versie hebben. Een stille roadster dus, dat wordt even wennen.

Porsche gokt voor de vernieuwing van de 718 Boxster op twee paarden, met zowel een elektrische versie als varianten met verbrandingsmotor, net zoals ze van plan zijn voor de volgende Macan. Daarmee willen de Duitsers voorlopig geen deur achter zich toe trekken en zetten ze nog steeds in op de verbrandingsmotor. Het wordt interessant om te zien hoe Porsche een plezierauto als de Boxster zal elektrificeren.

Eén naam, twee auto’s

Behalve voor de iconische 911 kiest de fabrikant uit Stuttgart voor een tweesporenbeleid, waarbij elk model op de korte termijn ook een stekkerversie krijgt, hetzij als EV, hetzij als PHEV. Voor de verbrandingsmotoren zet de sportwagenbouwer dan weer in op synthetische brandstoffen, waarnaar het aardig wat onderzoek verricht.

Behalve de Boxster gaan ze ook zustermodel Cayman zowel met een benzine- als met een elektromotor aanbieden. Dit bevestigde Michael Steiner, verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling in de bestuursraad van Porsche, aan onze collega’s van het Amerikaanse blad ‘Car and Driver’.

Porsche Boxster Electric

Prestaties en rijplezier

Het idee van een elektrische Boxster is niet nieuw, Porsche toonde 10 jaar geleden al 2 prototypes, met achter- en vierwielaandrijving (foto). Voor 2019 overwogen ze dan weer een hybride variant, maar die kwam er nooit.

Een belangrijk obstakel in de ontwikkeling wordt het gewicht van de elektrische aandrijflijn, dat nefast kan zijn voor het lichtvoetige karakter dat je van zo’n tweezitter verwacht. Niet zozeer voor de acceleraties, op dat vlak is een elektromotor onklopbaar, wel qua weggedrag.

Porsche demonstreerde nochtans met de Taycan, die de vergelijking met de Panamera meer dan doorstaat, dat ook dat geen onoverkomelijk probleem hoeft te zijn. Het wordt interessant om te zien in welke mate de Kroatische specialist Rimac, waarvan Porsche voor een kwart eigenaar is, kan bijdragen aan de integratie en de prestaties van de batterijen.

Twee platformen

De elektrische en de niet-elektrische versies van de Boxster en de Cayman zullen gebouwd worden op verschillende platformen. Mogelijk gaat het in het eerste geval om de PPE-architectuur waaraan de VW-groep momenteel sleutelt, en een nieuw fundament voor de benzineversies. Tenzij Porsche voor dat laatste verder werkt met het bestaande platform.

Momenteel loopt de wereldwijde verkoop van beide basismodellen niet slecht, waardoor er geen haast is om werk te maken van hun vervanging, ook al zijn ze al een decennium op de markt. Wellicht zal het pas iets voor 2024 à ’25 zijn. In ’23 komt eerst de Macan (op benzine of stroom) en wellicht ook een EV-versie van de Cayenne.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten