Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Renault Mégane E-Tech Electric?

AutoGids-redacteur Frédéric kon rijden met de elektrische Renault Mégane, die het nieuwe productbeleid van de autoconstructeur belichaamt. Wat vond hij leuk en wat niet?

Wat vind ik van de elektrische Renault Mégane E-Tech Electric? #1
Prijs
NB
  • Score redactie /20

De Renault Mégane E-Tech Electric is de eerste schakel in een keten van elektrische voertuigen die deel zullen uitmaken van het nieuwe gamma van Renault, in het kader van de Renaulution-strategie. Hij wordt verkocht naast de Mégane met ‘gewone’ verbrandingsmotor en is gebaseerd op het nieuwe specifieke CMF-EV platform dat hij deelt met de Nissan Ariya. Deze architectuur heeft de motor voorin en maakt van deze Mégane E-Tech Electric een voorwieltrekker die wordt aangedreven door een 160 kW (218 pk) sterke elektromotor. Met zijn 60 kWh-batterij heeft de door mij geteste versie – waarover je meer kunt lezen in onze Detailtest – een WLTP-actieradius van 470 km. Met zijn Sensual-Tech-stijl en compacte, gedrongen proporties mikt deze elektrische Mégane op een premium imago en een nieuwe klantenkring voor Renault. Een geslaagde zet?

Leuk

Ik ben geen fan van moderne Renaults in het algemeen, waarvan de stijl me een beetje te ‘plastisch’ lijkt. Natuurlijk is er vooruitgang, maar tot nu toe vielen de modellen met de ruit me nooit op... tot deze Mégane E-Tech Electric. Laten we duidelijk zijn, ik werd niet verliefd op de sculpturale lijnen, maar ik vind wel dat hij een zekere persoonlijkheid heeft. Het brengt Renault in een nieuwe, meer lonende dimensie. Haal de logo's weg en ik betwijfel of de meeste mensen hem spontaan zouden herkennen als een Renault. Hetzelfde geldt voor het interieur, dat een nieuwe ergonomische indeling heeft, met een slank L-vormig scherm en een meer premium design dat erg pertinent en aangenaam is.

Nadat ik deze Mégane had getest in het kader van een vergelijking met de Volkswagen ID.3 (te lezen in AutoGids 1105 die op 22 juni 2022 verschijnt), waardeerde ik de superieure kwaliteit van de materialen in de Franse auto. Natuurlijk, er blijven wat foutjes en er zijn nog wat harde kunststoffen aanwezig, maar het is een pak beter dan de plastiekerige look van de ID.3, ook al is die laatste even goed en nauwkeurig gebouwd. De Renault is gewoon veel aantrekkelijker en doet je vergeten dat je in een elektrische auto zit. De ergonomische en stijlvolle bestuurderspost maakt dat je wilt rijden. Speciale vermelding voor het verticale infotainmentscherm. Als iemand die voornamelijk Apple CarPlay gebruikt, vond ik bijvoorbeeld het grote display van het navigatiesysteem geweldig. Het lijkt op mijn iPad! Nog zo’n premiumelement is het audiosysteem van Harman-Kardon, dat een geluidskwaliteit levert die je des te meer op prijs stelt door het feit dat de auto van nature stil is.

Maar deze Renault van het nieuwe tijdperk is niet alleen goed ontworpen en aantrekkelijk, zowel van binnen als van buiten, hij is ook zeer aangenaam om mee te rijden. Hij is levendig en geleidelijk, en zijn motor is goed afgesteld en heeft meer dan voldoende vermogen. Ik heb genoten van het rijden met deze elektrische Mégane, die lichter lijkt dan hij in werkelijkheid is. In het dagelijks verkeer biedt hij een zeer goed comfort, ondanks de grote 20-duimwielen met banden met profielhoogte 45 (is dat er niet wat over…?). je voelt wel wat schokjes op kasseien, maar die zijn nooit droog, dankzij de uitstekende afstelling van de schokdempers. Het vermogen van het regeneratieve remsysteem kan in 4 niveaus worden aangepast via spatels aan het stuur. Dit betekent dat het kan worden aangepast aan de rijsituatie, waarbij one pedal driving mogelijk is op het hoogste niveau, wat zeer praktisch is in de stad, terwijl op de snelweg het minimumniveau voorkomt dat je plotseling vertraagt bij de geringste beweging van je voet. Goed gedaan!

Jammer

Over rijden op de snelweg gesproken, ik had een probleem met de ‘intelligente’ adaptieve snelheidsregelaar. Ik heb al een hekel aan een cruisecontrol met afstandsregelaar in het algemeen. Maar wanneer het systeem voor het lezen van verkeersborden zich ermee gaat bemoeien en je doet vertragen van 120 naar 90 km/u (of zelfs 50 km/u tot twee keer toe) terwijl je op een drukke snelweg zit... gegarandeerd schrikken! Deze ervaring toont aan in welke mate ‘veiligheids’-hulpmiddelen nog niet geperfectioneerd zijn en gevaarlijke situaties kunnen doen ontstaan. Dat belooft met het ISA-systeem, dat binnenkort verplicht zal worden…

Vol energie, met peddels om energie terug te winnen en een grote batterij hoopte ik op een behoorlijke actieradius. Ik werd nogal teleurgesteld. Op de snelweg smelt de actieradius als sneeuw voor de zon als je op ‘normale’ snelheid wilt rijden. Dat betekent met de regelaar ingesteld op 120 km/u. Verwacht niet verder te geraken dan 300 km. Maar zelfs buiten de hoofdwegen, die altijd een nadeel zijn voor elektrische auto's, bleek de Mégane nogal gulzig te zijn met ionen. Op onze gezamenlijke testroute met de VW ID.3 claimde hij 17 kWh/100 km, dat is bijna 10% meer dan de Volkswagen. Dat beperkt het bereik tot 340 km. Dit is ver verwijderd van de beloofde 470 km.

Over het geheel genomen is deze nieuwe elektrische Mégane een succes, en als doorsneebestuurder en vader van een gezin vind ik hem interessanter dan het duo Cupra Born en VW ID.3. Die laatste zijn met hun achterwielaandrijving weliswaar efficiënter bij een zeer dynamische rijstijl en zijn ook ruimer, maar in het dagelijks leven hield ik meer van het gevoel van de Mégane, ook al kan ik een paar detailfouten aanwijzen... zoals de velgen die te groot zijn en geschoeid zijn met banden met een te laag profiel, de niet zo uitzonderlijke ruimte achterin, de achterste zijruiten die niet helemaal naar beneden gaan, de kofferdrempel die te hoog is of de locatie van de oplaadaansluiting vooraan. Maar niets fundamenteels op zich.

En wat moeten we zeggen van de prijs: 50.490 euro voor het geteste exemplaar (48.350 euro zonder opties)? Net als zijn concurrenten is deze Mégane E-Tech Electric duur, te duur voor een particuliere klant. Zo simpel is dat.

Dus

Met de Mégane E-Tech Electric begint Renault op een goede manier aan zijn Renaulution en heeft het mij ervan overtuigd dat een Franse auto mij kan bekoren! Ik heb deze Mégane, die meer premium dan mainstream is, echt gewaardeerd, met zijn geslaagde styling, doordacht interieur, aangenaam en comfortabel rijgedrag en zeer goede prestaties. Maar Renault zal wat meer moeten werken aan de doeltreffendheid van zijn rijhulpmiddelen en aan de energie-efficiëntie... en de prijs verlagen! Want sorry, maar 50.000 euro voor een Renault Mégane is te veel! Zelfs in elektrische vorm.

Foto’s: Lennen Descamps

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Megane e-tech

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker