Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 (2023) - de oplaadbare hybride getest

Geschreven door Xavier Daffe op

De Alfa Romeo Tonale is er nu ook als Plug-in Hybrid Q4. AutoGids doet de test.

We kennen het liedje intussen. Giulia, Stelvio of Tonale, telkens wanneer Alfa Romeo een nieuw model lanceert, horen we dezelfde commentaren: is dit het model van de laatste kans? Omdat de eerste twee modellen hun lanceringen niet wisten te verzilveren (hoewel ze objectief gezien heel wat kwaliteiten hadden), lijkt het gewicht dat op de schouders van de Tonale rust, zeer reëel.

Deze SUV moet de Italiaanse constructeur uit het rood zien te krijgen. Na de lancering van de versie met verbrandingsmotor (eventueel micro-hybride), volgt nu de versie die de B2B-markt moet verleiden: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid.

Koetswerk en afmetingen

Met zijn lengte van 4,53 meter valt de Alfa Romeo Tonale in het segment van de compacte SUV's, waar hij openlijk de oorlog verklaart aan de Duitse prestigemodellen. Ook dat hebben we al vaker gehoord, al bleken dat in het verleden vooral loze beloften. Wat er ook van zij, volgens Alfa Romeo richt de Tonale zijn pijlen op de BMW X1 (4,50 meter), Audi Q3 (4,48 meter) en Mercedes GLA (4,41 meter) en GLB (4,63 meter).

En natuurlijk moeten we ook de Jeep Compass vermelden. Hij deelt namelijk zijn platform met de Alfa Romeo Tonale en heeft in zijn 4xe-versie (190 of 240 pk) recht op dezelfde technologie.

De Alfa Romeo Plug-In Hybrid Q4 is uiteraard voorzien van vierwielaandrijving, want hij heeft twee elektromotoren. De eerste is een motor van 33 kW/45 pk op de vooras (gekoppeld aan de kleine 1.3-benzinemotor). Hij doet dienst als starter-alternator, maar ook als boost voor de verbrandingsmotor en om de laadtoestand van de batterij op peil te houden (in de e-Save-modus). Ook zorgt hij ervoor dat de vierwielaandrijving altijd beschikbaar is. De andere elektromotor drijft de achterwielen aan en heeft een vermogen van 90 kW/122 pk.

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

Interieur en kofferruimte

De omvangrijke elektromotor op de achteras heeft net als de grote, in de vloer geïntegreerde, T-vormige batterij (afkomstig van de Chinese fabrikant CATL) gevolgen voor het bagagevolume van de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid: dat slinkt van 500 liter in de benzineversies tot 385 liter hier. Een niet te verwaarlozen verlies van 115 liter dus. Wonderen hoef je op dat gebied dan ook niet te verwachten.

Hetzelfde geldt trouwens voor de te verplaatsen massa: die steeg van 1.600 kilogram voor een Alfa Romeo Tonale op benzine (wat op zich al fors is) naar 1.835 kilogram voor de Plug-in Hybrid.

Dat gezegd zijnde lijkt het passagierscompartiment niet te lijden onder de integratie van de grote 15,5 kWh-batterij (12 kWh netto), want het plaatsaanbod in de Alfa Romeo Tonale bleef onaangetast. Ook het dashboard verschilt niet van dat in de versies met verbrandingsmotor, afgezien van enkele extra functies voor het beheer en de controle van de verschillende energiemodi. Tot de meest opvallende wijzigingen behoren de grote peddels aan weerszijden van het stuurwiel, om de zestrapsautomaat handmatig te bedienen.

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

Specificaties en prestaties

De Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een kleine, maar 180 pk sterke 1.3 MultiAir-turbobenzinemotor, waarbij die viercilinder de steun krijgt van twee elektromotoren, één op elke as. Dat vertaalt zich in een respectabel gecombineerd vermogen van 207 kW, ofwel 280 pk.

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

De ingebouwde lader van de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid haalt een vermogen van 7,4 kW aan een laadstation van 32 ampère. Officieel bedraagt de CO₂-uitstoot nauwelijks 26 g/km, wat overeenkomt met een brandstofverbruik van 1,1 tot 1,4 l/100 km.

In het ‘echte’ leven laat de Tonale Plug-In Hybrid Q4 echter heel andere waarden optekenen! Tijdens onze korte rit lag het brandstofverbruik eerder in de orde van 7 tot ... meer dan 9 l/100 km, terwijl de batterij na 50 kilometer kleine wegen leeg was. Alfa Romeo (of liever gezegd het WLTP-protocol) belooft nochtans een elektrisch rijbereik tot 80 kilometer in de stad en 69 kilometer over een gemengd parcours. Al moeten we eerlijk blijven: 50 kilometer blijft een behoorlijk resultaat, temeer omdat we er geen speciale moeite voor gedaan hebben.

Review Alfa Romeo Tonale PHEV

Rijgedrag

Alfa Romeo heeft duidelijk getracht om het gewicht van 1.800 kilogram te verbergen en zo te kunnen beweren dat deze Tonale de ‘efficiënte sportiviteit’ van de toekomst uitstraalt. Dat begint bij de vierwielaandrijving, de gestuurde schokdempers (via de geliefde DNA-functie van het Italiaanse merk), de statische gewichtsverdeling van 53/47 procent over voor- en achteras, het lage zwaartepunt, de grote vaste remklauwen met vier zuigers vooraan, maar ook – en misschien vooral – de torque vectoring-functie, die de koppelverdeling over de twee wielen van een as regelt.

Die functie wist ons op de kleine bergwegjes van Piemonte te overtuigen – alleszins meer dan de onvolmaakt afgestelde (want nooit echt comfortabele) ophanging. Zodra je een bocht ingaat, kun je gas geven zonder schrik te hebben voor over- of onderstuur:  de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid rolt door de bocht met een gemak dat je gezien zijn gewicht niet zou verwachten, waardoor je met hoge snelheid de bocht kunt uitaccelereren. Verbazingwekkend, dat moeten we eerlijk toegeven. In het begin lijkt het allemaal wat onnatuurlijk, maar als je het eenmaal onder de knie krijgt, is het best vermakelijk...

Dat wil echter niet zeggen dat het plaatje perfect is. Zo is de besturing erg licht. Dat is niet zo’n probleem op zich, ware het niet dat het stuur ook overdreven levendig en direct is, wat in een eerste fase tot enige onnauwkeurigheid kan leiden. Ten tweede merken we dat de ophanging gevoelig stugger werd gemaakt om het gewicht aan te kunnen, wat afbreuk doet aan de soepelheid en het filtervermogen.

Resultaat: brutale reacties en onaangename schokken wanneer je over oneffenheden rijdt. De ingenieurs hebben alles in het werk gesteld om hun plug-inhybride Alfa Romeo Tonale een rijgedrag te geven waarmee deze SUV zich als ‘de sportiefste’ in het gamma kan positioneren, maar misschien zijn ze daarin iets te ver gegaan, met een wat karikaturaal resultaat als gevolg.

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

Belgische prijs Alfa Romeo Tonale

In de lanceringsversie Edizione Speciale wisselt de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 van eigenaar voor 51.000 euro. Daarnaast is hij verkrijgbaar in de TI-versie (53.000 euro) en als Veloce (55.500 euro). De standaarduitrusting is in alle gevallen op peil en de assemblagekwaliteit werd merkbaar verbeterd ten opzichte van oudere Alfa’s.

Ter vergelijking: een BMW X1 xDrive 25e (245 pk) heeft een basisprijs van 49.900 euro, terwijl de 326 pk sterke 30e-versie 52.350 euro kost.

Wat de restwaarde betreft, een cruciaal aspect voor de B2B-markt waarvoor deze hybrideversie is bestemd (hij is nog 100 procent aftrekbaar voor professionals tot juni 2023...), verklaart Alfa Romeo openlijk dat het tegen 2025 hetzelfde niveau wil bereiken “als ons referentiemerk”, namelijk BMW. Daarom werd er veel aandacht besteed aan de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, waardoor de Italianen vijf jaar garantie durven te geven.

Een mooie intentieverklaring. De toekomst zal uitwijzen of Alfa ook zijn andere doelstelling kan waarmaken: 65 procent van de verkoop realiseren op de fleetmarkt...

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

         >>> Overzicht Belgische prijzen Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale PHEV – verdict AutoGids

Door de technologieën van de Jeep Compass te integreren (evenals diens FGA Small-platform, dat nog van voor de overname door het Franse PSA dateert), trekt de Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 ten volle de kaart van het groepsbeleid van Stellantis. En met een systeemvermogen van 280 pk mikken de strategen op het hart van de Biscione-fans (nu ‘Elettro Biscione’ trouwens).

Maar vergis je niet: hoewel de hybridetechnologie erg goed werkt, blijft de Alfa Romeo Tonale in de eerste plaats een SUV, een zware auto dus. Dynamisch? Ja. Echt sportief? Nee. Nochtans hebben de ontwerpers er alles aan gedaan om zijn gewicht te verhullen, te beginnen met de torque vectoring-functie, die in dit geval vrij goed werkt.

De Alfa Romeo Tonale Plug-In Hybrid Q4 is prettig om mee te rijden, maar niet echt comfortabel. Hij moet worden gezien als een SUV ontworpen om de fleetmarkt te veroveren, die nog tot juli 202 van een maximale aftrekbaarheid kan genieten. Particulieren hebben echter geen fiscale hefboom om zijn hoge prijs terug te verdienen.

Bekijk ook onze video van de Alfa Romeo Tonale

 

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Tonale

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker