Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi RS5 krijgt een V6

Geschreven door David Leclercq op 07-03-2017

De nieuwe Audi RS5 komt in juni op de markt. En zoals verwacht ruilt hij zijn V8 in ten voordele van een biturbo-V6 van 450 pk.

De nieuwe RS5 is voorgesteld op het salon van Genève, en zoals verwacht kiest hij voor een kleinere cilinderinhoud, want hij schrapt zijn 4.2-V8 en vervangt die door een stevig drukgevoede V6 met 450 pk, die dus even krachtig is als de atmosferische V8 die hij vervangt.

Audi Sport

Naast zijn motor is ook de badge nieuw op deze RS5: hij krijgt een Audi Sport-logo, zodat Ingolstadt een antwoord heeft op M bij BMW en AMG bij Mercedes. Net zoals de ‘gewone’ A5 coupé rust hij op het MLB-platform en dus op de nieuwe ophanging met 5 armen voor- en achteraan in combinatie met de variabele schokdemping Dynamic Ride Control.

Herkenbaar

Het model is uiterlijk herkenbaar aan een aantal opvallende elementen, zoals het bredere radiatorrooster met zwartglanzende honingraat, een dikkere bumper en grote luchtinlaten. De voorvleugels zijn met 15 millimeter verbreed om plaats te maken voor bredere banden. Ook achteraan zijn de wielkasten 15 millimeter uitgeklopt, zodat hij er meer gespierd uitziet. Als optie biedt Audi Sport een koolstofvezel dak dat helpt om de auto 60 kilo lichter te maken dan de vorige RS5, en dat ondanks het feit dat het model 7,4 centimeter langer is geworden.

V6-turbo

De 2.9-V6 met twee turbo’s van de nieuwe RS5 Coupé werd ontwikkeld binnen het kader van een samenwerking tussen Audi en zijn zusterbedrijf binnen de VW-groep, Porsche. De V6 met zijn blokhoek van 90 graden wordt al gebruikt in de tweede generatie van de Panamera S, waar hij 440 pk ontwikkelt, maar in de RS5 vindt hij er nog 10 extra (450 pk) en stijgt ook zijn koppel met 50 Nm tot 600 Nm, die tussen 1.900 en 5.000 o/m constant ter beschikking staan.

Echte automaat

Ook qua overbrenging is er nieuws, want Audi schrapt de gerobotiseerde S-Tronic ten voordele van een traditionele achttrapsautomaat met koppelomvormer van specialist ZF. Die wordt gecombineerd met een vierwielaandrijving met de voorkeur voor de achterwielen (40:60). Als optie wordt het Sport-differentieel met vectoriële koppelverdeling aangeboden. Audi belooft een sprinttijd van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden, wat liefst 0,6 seconden sneller is dan de vorige RS5. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h maar kan als optie worden opgeschoven naar 280 km/h.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten