Overzicht :
Het S-segment van de topklasseberlines is klein, maar niettemin interessant voor constructeurs. De winstmarges zijn er groot en modellen hebben er een langere houdbaarheidsdatum dan in andere segmenten. Daartegenover staat wel dat de klanten die dit soort bedragen kunnen ophoesten, erg veeleisend zijn. De vele lovende commentaren bij de lancering van de nieuwe Mercedes S-Klasse in de herfst van vorig jaar laten in elk geval vermoeden dat de topklasseberline uit Stuttgart aan de verwachtingen heeft voldaan.
Bij Audi zagen ze de bui al hangen en dus kreeg de A8 net na de lancering van de SKlasse een facelift. Het belangrijkste nieuws is daarbij te vinden op het vlak van het onderstel, waar de adaptieve ophanging sindsdien een veel duidelijker onderscheid maakt tussen zijn drie werkingsmodi (Comfort, Auto en Dynamic). En daarnaast is het A8- team bijzonder trots op zijn Matrix-koplampen, die met 25 krachtige leds per lichtblok een bijna eindeloos aantal lichtbundelcombinaties kunnen creëren. We testten beide modellen met een dikke, drukgevoede V8. Om redenen van beschikbaarheid was de Audi echter een ‘korte’ versie en de Mercedes een lange, maar omwille van de vergelijkbaarheid hebben we in de Afmetingentabel wel de cijfers voor een lange A8 vermeld.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse , Audi, Audi A8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum