Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Gaat BMW stoppen met zijn kleine voorwielaandrijvers?

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-04-2022

BMW zou de relevantie van zijn kleine modellen met voorwielaandrijving beoordelen na 2027. Ze zouden technisch minder relevant zijn en kleinere marges bieden. Maar kan BMW overleven zonder de 1 en 2 Reeks?

Volgens Autocar heeft een interne bron bij BMW gezegd dat de Beierse constructeur bekijkt of het de instapmodellen op basis van de UKL-architectuur, de voorwielaandrijvers dus, op lange termijn wil bijhouden. Ze zijn moeilijk te elektrificeren om de CO2-normen te halen, om voldoende elektrische actieradius te krijgen voor de PHEV-versies en qua productiekosten. Zijn de modellen dan nog relevant? Of, anders gezegd, zijn de 1 Reeks en de 2 Reeks Active Tourer/Gran Coupé de laatste van hun soort?

LEES OOK Tests BMW 128ti en 116d

BMW Série 1 128ti

Te groot en/of te duur

Terwijl de huidige 1 Reeks het midden van zijn carrière bereikt en de 2 Reeks Active Tourer net vernieuwd is, wordt de toekomst van deze modellen, die gebaseerd zijn op het met Mini gedeelde UKL-platform, op de hoogste niveaus bij BMW in twijfel getrokken. In 2027 is het platform 12 jaar oud en zal het moeten worden vernieuwd of vervangen om te voldoen aan de minimumeisen qua ecologie en elektrificering.

Waarschijnlijkheid zullen in 2027 de instapgamma's verdeeld zijn tussen plug-in hybrides en volledig elektrische aandrijflijnen. Deze twee opties zijn moeilijker te verzoenen met een compacte architectuur met voorwielaandrijving (hatchback), want er is weinig plek voor een batterij met voldoende capaciteit om minstens 60-65 km elektrische actieradius te bieden, een omslachtigere katalysator om aan de toekomstige Euro 7-norm te voldoen, enzovoort.

De vraag zal zijn waar het evenwicht ligt tussen winstmarge en verlies van potentiële klanten. Want stoppen met de 1 Reeks zou het veld ruimen voor de concurrentie met het risico klanten te verliezen, aangezien dit model vaak de intrede is voor nieuwe en jongere BMW-klanten.

Minder verkopen voor meer geld

Dan is er nog de kwestie van het productievolume. Mini- en BMW-modellen die gebruik maken van het UKL platform worden hoofdzakelijk verkocht in Europa, met lage volumes op de Noord-Amerikaanse markt, terwijl China meer geïnteresseerd is in 3-volume modellen (4-deurs berlines). Met de algemene elektrificatie, zullen de prijzen hoger moeten zijn.

En de klanten zijn er toch, zo bewees de Covid-19-pandemie, waarbij premium autoconstructeurs minder auto's zijn gaan verkopen (alhoewel BMW aan de top stond van de Belgische markt), maar meer geld verdienen door de verkoop te concentreren op modellen met meer vermogen en een betere uitrusting, en dus meer marge.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten