Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW M3 en M4 zorgen voor keuzestress

Verwachte lancering : 01-03-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 23-09-2020

Berline of coupé, achter- of vierwielaandrijving, manueel of automatisch, standaard of Competition: de BMW M3 en M4 zorgen voor kopbrekens.

Kiezen is verliezen, toch als je een supersportieve BMW op je verlanglijstje hebt staan. Ga je voor de M3, dan moet je kiezen tussen de berline en de Touring. Ga je voor de M4, dan moet je kiezen tussen de Coupé en de Cabriolet. En dan is er nog een M4 Gran Coupé onderweg... Maar daar eindigt de keuzestress niet, want BMW vraagt je ook te kiezen tussen een manuele en een automatische transmissie, tussen achter- of vierwielaandrijving en tussen de standaardspecificatie en de nog wildere Competition.

Steptronic

De nieuwe en M3 en M4 blijven beschikbaar met zowel achterwielaandrijving als een manuele versnellingsbak. Toch als je tevreden bent met 480 pk, want de krachtigere Competition-varianten komen enkel met een automatische transmissie. De gerobotiseerde DCT-zevenbak met dubbele koppeling heeft intussen plaatsgemaakt voor een Steptronic-achttrapsautomaat met specifieke M-kalibratie.

2021 BMW M3 & M4 Competition

xDrive

Die 510 pk sterke Competition op basis van de BMW M3 en M4 zal je voortaan ook kunnen bestellen met de xDrive-vierwielaandrijving. Net zoals bij de BMW M5 beschikt dit 4x4-systeem over een RWD-modus, die geactiveerd wordt zodra je de tractiecontrole uitschakelt. De optionele M Drift Analyser registreert je stuurmanoeuvres en geeft punten op de manier waarop je door de bocht ging. Naar goede gewoonte krijgt de bestuurder een heleboel parameters om mee te spelen: de intelligente tractiecontrole krijgt 10 settings, zelfs het remgevoel kan je aanpassen. Je favorieten bewaar je onder een van de twee M-toetsen op het stuur.

2021 BMW M4 Competition Coupé

Biturbo

De nieuwe BMW M3 en M4 vertrouwen nog steeds op een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 3 liter, maar de nieuwe generatie doet het voortaan met het S58-blok dat debuteerde in de M-versies van de X3 en X4. Deze door twee turbo’s aangevuurde, pas bij 7.200 toeren per minuut tegen de begrenzer aanlopende krachtbron ontwikkelt een piekvermogen van 480 pk voor een maximumkoppel van 550 Nm. Of zelfs 510 pk en 650 Nm als je voor de Competition zou opteren, power die ervoor zorgt dat de M3 en M4 aan 3,9 seconden genoeg hebben om van 0 naar 100 km/u te sprinten. In 12,5 tellen knallen ze vanuit stilstand naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, tenzij je het optionele M Driver’s Pakage aanvinkt dat de elektronische begrenzing opschuift naar 290 km/u. 

2021 BMW M3 & M4 Competition

Barbecuegrille

De gigantische grille die voor consternatie zorgde bij de voorstelling van de 4 Reeks Coupé, tooit naast de M4 ook de M3. Het blijft wat wennen, al vloekt het frameloze rooster minder met de aerodynamisch verantwoorde koetswerkaanpassingen die deze M-versies verwelkomen. De uit CFRP vervaardigde dakconstructie maakt deze BMW’s niet alleen lichter, maar verlaagt ook het zwaartepunt. Het door adaptieve dempers gesteunde sportchassis profiteert van de knowhow die de Duitse constructeur vergaarde in de GT3-racerij. Bij de ontwikkeling lag de focus op zoveel mogelijk stijfheid voor zo min mogelijk massa, wat zich moet vertalen in een messcherp maar voorspelbaar weggedrag. 

2021 BMW M3

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten