Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische BMW i7?

Geschreven door Klaas Janssens op 28-03-2023

Het theoretische rijbereik van de BMW i7 xDrive60 bedraagt 594 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische 7 Reeks, de BMW i7?

Testwagen BMW i7

Testomstandigheden BMW i7

  • Aantal testkilometer: 600 km
  • Weer: winter, fris en nat (3 à 5° C)
  • Testrijder: Cédric Derèse

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) BMW i7

  • Elektrisch verbruik: 19,4 kWh/100 km
  • Rijbereik: 594 km

Getest verbruik en rijbereik BMW i7

  • Testverbruik: 29,8 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 340 km
  • Test- versus normverbruik: 57%

Conclusie BMW i7

De elektrische 7 Reeks belooft het nec plus ultra inzake batterijcapaciteit en dus ook rijbereik. Met een maximale capaciteit van 101,7 kWh claimt de BMW i7 xDrive60 een actieradius van 594 kilometer. Maar dan ga je uit van het gemengde WLTP-normverbruik van 19,4 kWh per 100 kilometer.

Tijdens onze testweek met de elektrische BMW i7 xDrive60 noteerden we evenwel een verbruik van 29,8 kWh per 100 kilometer, waardoor het echte rijbereik slechts 340 kilometer bedroeg. Dat is slechts 57% van de beloofde range. Natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden, van de winterbanden tot de koude temperaturen. Toch is het verschil tussen het theoretische en het reeële stroomverbruik best groot.

Hou er ook rekening mee dat de laadtijd van een gigantisch accupakket zoals dat van de BMW i7 xDrive60 flink kan oplopen, zelfs aan snellaadstations zoals die van Fastned of Ionity. De ervaring leert immers dat bij gebrek aan optimale parameters op alle vlakken (beschikbaarheid, toegestaan debiet, ...) het moeilijk is om de door BMW beloofde laadsnelheid van 195 kW effectief te halen.

Aandrijfgeheel BMW i7

  • Elektromotoren (voor/achter): synchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
  • Vermogen: 400 kW/544 pk
  • Koppel: 745 Nm

Koetswerk BMW i7

  • Luchtweerstand: 0,24
  • Gewicht: 2.715 kilogram
  • Banden (voor/achter): 255/45 R20 + 285/40 R20 (Pirelli P Zero Winter)

Batterij en laadkenmerken BMW i7

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 101,7 kWh (nuttig)
  • Spanning: 376,4 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 195 kW (gelijkstroom)

Foto: Jonathan Godin

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten