Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën (ë-)C4: nu helemaal officieel

Geschreven door Yeelen Möller op 30-06-2020

Na de 'teaser' die al het volledige uiterlijk van de nieuwe C4 toonde, heeft Citroën nu ook alle informatie van deze onderscheidende C-segmenter vrijgegeven. De C4 moet het toonbeeld van binnenruimte en comfort in zijn klasse worden.

De nieuwe Citroën C4 volgt de vraag van de markt en voegt wat SUV-trekken toe, waardoor het geen traditionele hatchback is geworden. Deze C4 vervangt dan ook zowel de oude C4 als de C4 Cactus, die ook een wat stoerder uiterlijk had. Ook krijgt de nieuwe C4 een aflopende daklijn, die inspiratie zou halen bij de oude GS en CX. De nieuwe C4 meet 4,36 meter lang, 1,80 meter breed en 1,525 meter hoog. Opvallende details zijn de dagrijverlichting in X-vorm, die de lijnen volgen van de dubbele chevrons, een vorm die ook terugkeert in de achterlichten.

Advanced Comfort

Volgens Citroën is de nieuwe C4 zowel een toonbeeld van comfort als van binnenruimte in zijn segment. Zo is er het meeste knieruimte achterin van het segment en zijn er talloze opbergvakken te vinden doorheen het interieur. De zetels zijn gebouwd volgens het ‘Advanced Comfort’-principe en de bediening van de diversie displays (tellers, infotainment, head-up) moet gemakkelijk verlopen, terwijl er ook nog de nodige knoppen overblijven voor onder meer de airco. Nieuw is de speciale Smart Pad Support voor de passagier vooraan om een tablet veilig vast te klikken tijdens het rijden. De koffer is ondanks de aflopende daklijn nog 380 tot 1.250 liter groot, met een volledig vlakke laadvloer als je de achterzetels neerklapt.

Verbrandingsmotoren

De nieuwe Citroën C4 is zowel met verbrandingsmotoren als met een elektrische aandrijflijn te bestellen. Op benzinevlak heb je de 1.2 PureTech die beschikbaar is met drie vermogensversies (100, 130 of 155 pk), waarvan de eerste twee standaard een manuele zesbak krijgen. In dieselland is er de 1.5 BlueHDi met 110 of 130 pk, opnieuw met een manuele zesbak voor de instapversie. Alle verbrandingsmotoren voldoen aan de Euro 6d-norm. Verbruiks- en uitstootcijfers volgen nog.

ë-C4

De volledig elektrische ë-C4 maakt gebruik van de 136 pk (100 kW) en 260 Nm sterke aandrijflijn die ook in de Peugeot e-208 en recent voorgestelde Citroën ë-Spacetourer ligt. Dankzij een batterij van 50 kWh haalt de ë-C4 een WLTP-autonomie van 350 km. Sprinten van 0 tot 100 km/u doet hij in 9,7 seconden, zijn topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Opladen kan tot 100 kW, waarmee de batterij op 30 minuten weer voor 80% vol zit. Aan een laadpaal van 11 kW heb je weer een volle batterij in maximaal 5 uur.

De nieuwe C4 gaat na de zomer in productie en moet eind 2020 op de weg verschijnen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Citroën spreekt van ‘betaalbare’ tarieven, ook voor de elektrische versie.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten