Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Ford Puma ST Powershift: 48 volt en 170 pk op ST-chassis

Verwachte lancering : 01-04-2023

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-03-2023

De Ford Puma ST Powershift is de link tussen de ST en de versie met de 155 pk sterke 1.0 EcoBoost. Deze sportieve versie met mildhybride aandrijfgeheel wordt gecombineerd met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.

Ford komt met een nieuwe versie van de Puma. De cross-over krijgt een opgevoerde versie van de 1.0 EcoBoost op het onderstel van de sportieve ST. De ST Powershift krijgt een mildhybride aandrijflijn (met een 48-voltsysteem) met een maximaal vermogen van 170 pk. Dat is een toename van 10 procent.

De benzinemotor alleen ontwikkelt 160 pk en de boost van de elektrische starter-generator voegt 10 pk toe. Daarmee is het de krachtigste variant van Fords drukgevoede driecilinder 1.0 EcoBoost. Het koppel bedraagt 248 Nm bij 3.000 t/min.

ST-onderstel

Het toegenomen vermogen van de Puma ST Powershift gaat gepaard met het onderstel van de Puma ST (die een 1.5  van 200 pk onder de kap heeft). Zo profiteert de cross-over van een achterwielophanging met een torsiebalk die 50 procent stijver is dan in de standaard Puma. In het U-vormige deel is een antirolstang van 28 mm geïntegreerd en de voortrein kan rekenen op een exemplaar van 24 mm.

Heel de ophanging en de Hitachi-schokdempers met dubbele buis zijn ontworpen om bij te dragen aan een sportief karakter, terwijl ze toch enige flexibiliteit voor het dagelijks rijden behouden. De Puma ST Powershift profiteert ook van de ‘force vectoring’-veren van Ford.

Ook de stuurinrichting is overgenomen van de Puma ST. Het remmen gebeurt met schijven van 325 mm vooraan (+17% ten opzichte van de standaard Puma). De remregeneratie om de accu van stroom te voorzien is geoptimaliseerd om "prestatiegericht rijden te bevorderen", aldus Ford.

Automaat

Ford heeft de Puma ST Powershift bedacht met de gerobotiseerde versnellingsbak Powershift met zeven verhoudingen en dubbele koppeling. In volledig automatische modus zorgt de transmissie ervoor dat de lichtgewicht hybride aandrijflijn op een optimaal toerental wordt gehouden voor een optimale efficiëntie.

Hij kan echter ook drievoudig terugschakelen bij inhalen of vol gas accelereren. In de rijmodus Sport worden de lagere versnellingen langer vastgehouden. Met de stuurwielpaddles kunnen de schakelpunten handmatig worden ingesteld. De cross-over claimt een tijd van 7,4 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u. Het WLTP-verbruik bedraagt 6,3 l/100 km (144 g CO2/km).

Geconnecteerd

De Ford Puma ST Powershift blijft echter een auto voor dagelijks gebruik, met zijn veiligheids- en comfortuitrusting en zijn geconnecteerd infotainment. Het Stop & Go-systeem voor de optionele adaptieve cruise control kan de auto in het verkeer volledig tot stilstand brengen en automatisch weer doen vertrekken als hij niet langer dan drie seconden stilstaat. Anders moet de bestuurder een knop of het gaspedaal indrukken.

De Powershift-transmissie maakt ook starten op afstand mogelijk via de app FordPass. Tot de standaarduitrusting behoren Ford Performance sportstoelen met Sensico-kunstleder. Aan de buitenkant is de SUV voorzien van wielen van 19 duim. De kleur Azura Blue is voorbehouden aan de Puma ST Powershift, maar daarnaast zijn nog vijf andere kleuren beschikbaar. Diverse elementen, waaronder de achterdakspoiler, zijn standaard zwart.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten