Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Lexus GS

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-08-2011

Lexus heeft zijn nieuwe GS onthuld op de elegantiewedstrijd van Pebble Beach in Californië. De grote berline krijgt een frissere look, een herwerkt chassis en een hertekend interieur.

De nieuwe Lexus GS heeft een rechthoekig radiatorrooster zoals al werd gesuggereerd door de concept LF-Gh. Deze frisse neus geeft de nieuwe visuele identiteit van het merk weer. Ook de L-vormige led-dagrijlichten trekken de aandacht. De berline groeit 2 tot 2,5 centimeter in alle richtingen. De binnenruimte verandert dus nauwelijks. Toch geeft de constructeur aan dat enkele kleine wijzigingen en een nieuwe indeling het interieur ruimer hebben gemaakt dan voordien en de koffer groter.

Technisch gezien staat de GS op een nieuw, stijver platform.. De sporen zijn vooraan 40 millimeter verbreed en achteraan 50 millimeter. Ook de ophanging is herwerkt, met een nieuwe geometrie. Vooraan hebben de Japanse ingenieurs aluminium armen gebruikt. Achteraan is het hulponderstel aangepast om een nieuwe multilink-as te kunnen ophangen. De schokdempers van hun kant gebruiken een olie met lagere viscositeit om sneller te kunnen reageren.

De V6 in de GS op Pebble Beach is een 3.5 volgens Amerikaanse specificaties. Hij levert 310 pk, die hij via een zestrapsautomaat doorgeeft aan de vier wielen. De sprint naar 60 'miles per hour' (96 km/h) neemt 5,7 seconden in beslag. Er zijn drie rijprogramma's beschikbaar: Eco, Normal en Sport S. Bepaalde modellen zullen een extra programma Sport S+ krijgen. In principe komt de vierwielaangedreven GS 350 niet naar Europa. Lexus zal voor ons andere motoren aanbieden, waaronder een hybride versie en een sportieve F-Sport.

In het interieur is een verzorgde afwerking te vinden en heel wat Lexus-typische technologie. De rijhouding is volledig herwerkt. Lexus heeft een nieuwe stoel ontwikkeld en de architectuur van de stuurkolom aangepast. Het dashboard en de middenconsole zijn hertekend en het merendeel van de comfort- en multimediabedieningsknoppen is verplaatst. Het controlescherm domineert nog steeds het dashboard. De klimaatregeling gebruikt een systeem dat inzittenden detecteert om zo de luchtstromen beter te kunnen richten. Bovendien is voor de passagiers een apart bedieningsscherm ingebouwd zodat ze zelf de multimedia en het klimaat kunnen afstellen. Voor muziekliefhebbers kan de GS worden uitgerust met een audiosysteem met 17 luidsprekers.

De GS zal zijn passagiers beschermen met 10 airbags, waaronder twee knieplofkussens. De nieuwe voorstoelen hebben anti-whiplashhoofdsteunen. In de optiecatalogus staat een botspreventiesysteem met automatische remfunctie. Dat kan worden gekoppeld aan een infraroodcamera die de ogen van de bestuurder in de gaten houdt en hem waarschuwt wanneer hij op riskante momenten niet naar de weg kijkt. Verder staat een nachtzichtcamera op het programma. De nieuwe Lexus GS wordt in de loop van 2012 op onze markt verwacht.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten