Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes GLC F-Cell: brandstofcel en herlaadbare batterij

Geschreven door David Leclercq op 12-09-2017

De in Frankfurt onthulde nieuwe Mercedes GLC Fuel Cell is de eerste productiewagen met waterstofaandrijving bij Daimler. Het model combineert waterstof met een herlaadbare batterij, wat nog niet eerder werd gedaan.

De Mercedes GLC is een SUV van een nieuw soort: hij is de eerste die een brandstofcel op waterstof combineert met een herlaadbare batterij zoals we die kennen in plug-in hybrides. Daardoor kan hij bovenop het rijbereik van 440 kilometer volgens de Europese verbruikscyclus nog 48 kilometer elektrisch rijden dankzij de batterij aan boord. Die kan gewoon aan de stekker worden opgeladen zoals in een plug-in hybride.

Onder de motorkap

De brandstofcel zit onder de motorkap en produceert stroom door zijn elektrolyt in polymeer. Die stroom gaat recht naar een elektromotor van 200 pk, die enkel de achterwielen aandrijft via een overbrenging met een vaste verhouding. De waterstof wordt opgeslagen in twee koolstofvezel tanks onder een druk van 700 bar. Een tank zit in de middentunnel, de andere onder de achterbank. Samen kunnen ze tot 4,4 kilo waterstof opslaan. In de elektrische modus haalt de GLC Fuel Cell zijn energie uit een lithium-ionbatterij van 13,8 kWH die onder de koffervloer zit. De stroom in die batterij kan ofwel via het stopcontact worden opgeladen, ofwel door de brandstofcel te forceren, wat uiteraard het verbruik verhoogt.

Minder gestroomlijnd

Mercedes beweert dat het enige compromis dat nodig was voor deze nieuwe configuratie zit in de minder grote bodemvrijheid dan in de GLC 350e 4Matic (de plug-in hybride GLC op benzine) door de opstelling van de twee enorme waterstoftanks. De GLC F-Cell biedt 4 werkingsmodi: hybride, waarbij het beste wordt gehaald uit de brandstofcel en de batterij, F-Cell, waarbij het laadniveau van de batterij wordt behouden, batterij, waarbij de stroom enkel uit de batterij wordt gehaald, en ‘charge’, waarbij de stroom uit de brandstofcel wordt gebruikt om de batterij op te laden. Mercedes geeft geen prestatie- of verbruikscijfers vrij, maar geeft wel aan dat de topsnelheid op 160 km/h moest worden begrensd.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten