Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: supersportieve plug-inhybride

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-09-2021

Mercedes-AMG heeft zijn eerste E Performance-model onthuld: de GT 4-Door Coupé 63 S E Performance, die dankzij de combinatie van zijn biturbo-V8 en een elektromotor de krachtigste serie-AMG ooit is.

Mercedes is gestart met de elektrificatie van zijn sportieve submerk AMG en komt zo met het krachtigste seriemodel uit zijn geschiedenis: de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance. Een monster van 843 pk dankzij de combinatie van de biturbo-V8 van AMG en een elektromotor. Deze plug-inhybride raket richt zijn pijlen op een zekere Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.

Biturbo-V8 + elektromotor

Het recept is eenvoudig: neem een AMG GT 4-Door Coupé 63 S, behoud zijn 4 liter grote biturbo-V8 van 639 pk en 900 Nm, en voeg er een elektromotor aan toe. Zo kom je aan een gecombineerd vermogen van 843 pk en een maximumkoppel van 1.400 Nm. Dat zijn hypercarwaarden in een GT met 4 deuren en 4 zitplaatsen. Qua prestaties geeft Mercedes-AMG een tijd van 2,9 seconden op om op te trekken van 0 naar 100 km/u, minder dan 10 seconden om de drempel van 200 km/u te overschrijden en een topsnelheid van 316 km/u.

De elektromotor van 150 kW (204 pk) en 320 Nm is in staat om over een afstand tot 12 kilometer de auto op zijn eentje aan te drijven dankzij een lichte maar krachtige batterij met een nettocapaciteit van 6,1 kWh die voor een betere gewichtsverdeling achterin werd ondergebracht. Dit batterijpakket werd in Brixworth ontwikkeld door het High Performance Powertrains-departement van de Formule 1-renstal. De batterij weegt slechts 89 kilo en biedt een continu vermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW. Opladen gebeurt via een geïntegreerde lader van 3,7 kW. Mercedes geeft een gemengd verbruik op van 8,6 l/100 km en 10,3 kWh/km voor een CO2-uitstoot van 196 g/km.

>>> Lees ook onze Gedetailleerde Wegtest van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2021

Intelligente vierwielaandrijving

Deze Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance wordt natuurlijk aangedreven op de vier wielen. De elektromotor drijft in eerste instantie de achterwielen aan, maar stuurt vermogen en koppel naar de voorwielen wanneer de trekkracht in het gedrang komt. Hij is gekoppeld aan een versnellingsbak met twee verhoudingen om de prestaties te optimaliseren bij het vertrekken of voor krachtige acceleraties en om de efficiëntie te vergroten bij hogere snelheid (tot 140 km/u).

Het energierecuperatiesysteem biedt 4 modi: niveau 0, 1, 2 en 3, gaande van geen recuperatie -waarbij je rijdt als met een klassieke verbrandingsmotor – tot one pedal driving, waarbij de auto zo goed als tot stilstand kan komen en meer dan 100 kW aan energie kan recupereren.

Qua rijdynamiek krijgt de 63 S E Performance 7 Dynamic Select AMG-rijmodi: Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Glad Wegdek en Individual, waarmee je het nieuwe plug-inhybride aandrijfgeheel optimaal kunt benutten. Voor de rest zijn de uitrusting, functies en rijhulpsystemen dezelfde als die voor de ‘gewone’ 63 S.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten