Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes-Maybach S 680 combineert V12 met 4Matic

Verwachte lancering : 01-06-2021

Geschreven door Klaas Janssens op 19-05-2021

De Mercedes-Maybach S 680 is de eerste S-Klasse die machtige V12 combineert met vierwielaandrijving en negentrapsautomaat.

Even terugspoelen naar 2019, naar het Autosalon van Genève (GIMS). Naar de aankondiging dat de M279-motor aan zijn afscheidstournee begonnen was. De in een oplage van slechts 130 exemplaren gebouwde Mercedes-AMG S 65 Final Edition zou de laatste S-Klasse worden waarin de majestueuze V12 nog een plaatsje kreeg. De elektrische Mercedes EQS zou de honneurs aan de top gaan waarnemen.

Nu hield Stuttgart toen reeds een ijzer in het vuur, want de Maybach-varianten van de nieuwe Mercedes S-Klasse zouden eventueel wel nog een V12 kunnen krijgen; Toch op bepaalde markten met niet al te strenge emissienormen. En door dat achterpoortje rijdt de nieuwe Mercedes-Maybach S 680 V12.

Specificaties

De Mercedes-Maybach S 680 vertrouwt op de vertrouwde 6 liter-V12, anno 2021 goed voor een piekvermogen van 612 pk voor een maximumkoppel van 900 Nm. Dat volstaat om de toch 2,4 ton wegende limousine in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen, de topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u. Het normverbruik? Tussen de 13,3 en de 14,1 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de gekozen specificatie. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van minstens 305 gram per kilometer.

Opvallend: in de S 65 AMG Final Edition was het biturboblok nog goed voor 630 pk en 1.000 Nm. In de nieuwe Mercedes-Maybach S 680 wordt de V12 voor het eerst gekoppeld aan de 4Matic-vierwielaandrijving en aan de 9G-Tronic-negentrapsautomaat.

2022 Mercedes-Maybach S680 V12

Langer

Het voor de Tweede Wereldoorlog heel prestigieuze Maybach bestond eventjes als extra merk binnen de grote Daimler-familie en was bedoeld als concurrent voor Bentley en Rolls-Royce. Maar dat werd geen succes, ondertussen gebruikt het Duitse concern de naam Mercedes-Maybach voor de luxevarianten van de S-Klasse en de GLS. Naar analogie met de naam Mercedes-AMG, die al een tijdje op de sportiefste modellen uit Das Haus kleeft.

En ook de nieuwe Mercedes-S-Klasse krijgt dus zo'n Maybach-variant. Voortaan kan de klant kiezen tussen niet een en niet twee, maar drie koetswerklengtes. De klassieke S-Klasse is 5.179 millimeter lang, de verlengde L-versie zet daar een lengte van 5.289 mm tegenover. Als Mercedes-Maybach meet de S-Klasse liefst 5.479 mm. Vergelijk je de wielbasis, dan hebben we het over respectievelijk 3.106, 3.216 en 3.396 millimeter. Omdat de Maybach-eigenaar meestal achterin zit, weet je wel.

Luxueuzer

Achterin de Mercedes-Maybach S-Klasse staan de zogeheten Executive-stoelen, met een afzonderlijke verstelling voor zowel de zitting als de leuning. Ze beschikken ook over een elektrisch uitschuifbare voetensteun, in combinatie met de aan de voorstoel bevestigde hielsteun creëer je desgewenst een doorlopend ligvlak voor een heuse slaaphouding. In de vorige Maybach kon dat ook al, maar grotere afmetingen zorgen voor nog wat meer comfort. Helemaal nieuw is de massagefunctie van de – lach niet – kuitsteun, ook een nek- en schouderverwarming behoren tot de mogelijkheden.

Uiterlijk onderscheidt de Maybach zich van de Mercedes S-Klasse door onder meer een motorkap met verchroomde vinnen en de aparte grille met een soort driedimensionale sierlijsten. De achterdeuren zijn wat breder en de evengoed van Maybach-logo’s voorziene C-stijlen hebben een verlichtingsunit. Op de optielijst staan nog een elektrische bediening voor die deuren en een tweekleurige lak met scheidingslijn. Van de andere S-modellen komen natuurlijk alle nieuwe comfort- en veiligheidssnufjes, zoals de revolutionaire Digital Light-technologie,

2022 Mercedes-Maybach S680 V12

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten