Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Tesla Model S Plaid (2023) - de raket van Musk

Geschreven door Laurent Blairon op

Een elektrische auto dient vooral om te strijden tegen de klimaatverandering, toch? Wel, met deze nieuwste raket van Elon Musk ziet er het niet naar uit dat het kwik zal dalen, integendeel. De Model S Plaid heeft ons namelijk goed doen zweten!

109.990 €

Concept Tesla Model S Plaid

Na een carrière van tien jaar is de Model S - waarmee Tesla echt werd gelanceerd - bijna een klassieker geworden. De verkoopcijfers zijn misschien gezakt, maar toch blijft het beestje evolueren. Sinds 2021 zorgen zijn nieuwe bumpers (met bredere wielkasten voor de Plaid) en zijn nieuwe lichtblokken voor een fris uiterlijk. De Model S pronkt ook met een vernieuwd dashboard en vooral met dat verwarrende yoke-stuurwiel, dat niet zou misstaan in een vliegtuig (al is een klassieke hoepel nu ook weer beschikbaar).

Nuttig? Niet echt. Maar het is wel erg atypisch en daarmee erg Tesla. We waarderen wel het totaal onbelemmerde zicht op het dashboard, maar iets minder het gebrek aan grip wanneer je uit de auto wil stappen en de nieuwe aanraakgebaren die je worden opgelegd, die vooral tijdens het draaien voor verwarring zorgen. De puurheid die de yoke in het dashboard brengt wordt namelijk versterkt door de afwezigheid van de klassieke hendels voor de knipperlichten en de ruitenwissers, die je nu activeert via aanraakbedieningen op het stuur of op het centrale display.

Het scherm is voortaan horizontaal met een verstelbare kanteling en is gewoonweg kristalhelder (met een resolutie van 2200x1300). Sinds 2021 wordt het aangedreven door een AMD Ryzen-processor (zoals in een spelconsole), wat het infotainmentsysteem verbluffend krachtig en gemakkelijk in gebruik maakt. De algemene indruk van het interieur is schoon, ruim en comfortabel dankzij de vernieuwde stoelen.

Maar laten we het over de belangrijkste nieuwigheid van de Plaid-versie hebben: het voorbijsteken van alles dat rolt dankzij zijn drie motoren. Een grote aan de voorkant en twee kleinere aan de achterkant voor een piekvermogen van 1020 pk. Zelfs met een gewicht van 2.265 kilo blijft zijn vermogens-gewichtsverhouding exotisch: 2,2 kg/pk. De motoren putten hun kracht uit de Panasonic-batterij van 95 kWh, voor een theoretisch rijbereik van 600 km (eerder 500 km tijdens onze frisse testweek).

2023 Tesla Model S Plaid - Credit : Jonathan Godin

Rijgedrag Tesla Model S Plaid

Bij rustig rijgedrag blijft de Model S de uitstekende reiswagen die we al kenden, vloeiend en soepel, en zelfs ontspannend. Hij is bijzonder stil bij 120-130 km/u... tenzij je geniet van het krachtige en heldere geluid dat uit de 22 luidsprekers komt, een van de talloze evoluties van de Model S sinds 2021 en een genot voor muziekliefhebbers.

We moesten hardop lachen achter het stuur tijdens onze eerste herneming van 120 tot 200 km/u, een nerveuze reflex van onze verbazing. Als we het in twee woorden moeten samenvatten? Space Mountain. Natuurlijk gingen we op zoek naar een weg die voldoende vlak en overzichtelijk genoeg is (in de snelste stand zakt de ophanging wat lager door zijn knieën) om de ruigste 0-100 km/u te beleven die onze maag ooit heeft moeten doorstaan. We halen de beloofde 2,1 seconden echter niet, waarbij we eerder blijven steken bij zo'n... 3 seconden. Het koude weer? De 21-duimsvelgen (standaard 19 duim)? Het maakt niet uit, geweldig is het nog steeds. Twee opvallende constataties: eerst en vooral de stabiliteit waarmee de Plaid zich naar de 100 stuwt, vervolgens de 200 en zelfs nog veel verder (een top van 300 km/u voor ons testvoertuig, of 322 km/u met de optionele carbonkeramische remmen). En dat zonder een merkbaar verlies van grip of tractie. De afstelling is uitstekend.

Ten tweede is deze Tesla niet zomaar een dragster op batterijen, hij weet ook hoe hij een bocht moet doorkomen. Zijn wielbasis, spoorbreedte, zijn erg lage zwaartepunt en ook de voetafdruk van de Michelin Pilot Sport 4S-baanden plakken de Model S letterlijk aan degrond. Bovendien is de Model S nog vrij licht, zeker ten opzichte van de 500 tot 600 kilo zwaardere i7 en EQS die we kort voordien konden testen. En dat voel je. Met de circuitmodus kan je echt losgaan met het beest voor eventuele trackdays. Je kan zelfs het vermogensniveau dat naar de achteras wordt gestuurd instellen om een beetje te driften! Is dat nuttig? Natuurlijk niet.

In de Chill-modus en bij dagelijks gebruik blijft de Tesla nog steeds een uitstekende en zeer gemakkelijke elektrische wagen (misschien zelfs de beste?). Ons gemiddelde verbruik, op 403 km, bleef hangen bij een gemiddelde van 23,3 kWh/100 km. Een ecorit in het midden van de test deed dat nog zakken tot 19,5 kWh/100 km. Niet slecht voor een raket. Maar bij elke Dragster-start verloren we wel 30 tot 40 km aan autonomie!

2023 Tesla Model S Plaid - Credit : Jonathan Godin

Verdict Tesla Model S Plaid

We kunnen ons plezier niet wegsteken. De Model S Plaid is verbazingwekkend en brengt een zeer begeerlijk gevoel met zich mee: het gevoel de baas op de weg te zijn. Alleen al het idee om het tegen alle Porsches en Ferrari's te kunnen opnemen bij het groene licht, laat staan een Bugatti Chiron, is al een verkoopargument op zich.

Maar het is onmogelijk om niet een paar seconden te filosoferen over dit soort gekke machines op batterijen die relatief toegankelijk zijn. Want met een basisprijs van 140.000 euro maakt de Tesla Model S Plaid de prestaties van een hypercar 'toegankelijk' (toch vergeleken met een Lambo of een Bugatti). Een geluk, zeker, maar een geluk dat geweld met zich meebrengt. Op dit vermogens- en acceleratieniveau kan niemand beweren alles altijd onder controle te hebben.

Je moet heel geconcentreerd blijven, want de bochten volgen elkaar aan een halsbrekend tempo op. En als het dan plots misgaat, kunnen de veiligheidssystemen je niet redden en gelden enkel nog de wetten van de fysica. Daarom lijkt een Model S met minder raketachtige prestaties, maar wat meer rijbereik, in onze ogen een redelijker aanbod. Laten we echter afsluiten met de allesoverheersende indruk die de Model S Plaid nalaat: buitengewoon.

Foto's: Jonathan Godin

  • Hallucinante acceleraties en hernemingen
  • Gemakkelijk en aangenaam voor dagelijks gebruik
  • Bij de top qua infotainment
  • Acceleraties een beetje té?
  • Onhandig formaat in de stad
  • Model wordt al wat oud

In dit artikel : Tesla, Tesla Model S

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker