Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / VW Tiguan: facelift met Golf-DNA

Geschreven door Yeelen Möller op 01-07-2020

Volkswagen heeft zijn SUV-bestseller een grondige update gegeven. Het design krijgt trekjes mee van de Golf 8, terwijl er nu ook een R en een eHybrid beschikbaar wordt.

De Volkswagen Tiguan is wereldwijd momenteel het meest succesvolle model van het merk. In 2019 zijn er maar liefst 911.000 exemplaren geproduceerd. VW heeft er dus alle belang bij om de Tiguan voor te bereiden op de uitdagingen van de komende jaren.

Neuscorrectie

De Tiguan heeft op exterieurvlak vooral een nieuwe neus gekregen, met een grille die verwijst naar de grotere SUV’s van Volkswagen (Touareg, Atlas Cross Sport in de VS). Maar de nieuwe matrix-LED-koplampen doen vooral denken aan die van de Golf 8, terwijl de voorbumper van de R en de R-Line verdergaan waar de T-Roc R is begonnen. Binnenin zijn er heel wat fysieke knoppen vervangen door aanraakgevoelige panelen, zowel voor de airco als op het stuur. Het nieuwe MIB3-infotainmentsysteem is geconnecteerd en ondersteunt ook draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Sportief

Na de T-Roc en de Touareg krijgt ook de vernieuwde VW Tiguan een sportieve R-variant. Die herken je aan zijn agressievere bodykit met grotere wielen, betere remmen en extra spoilerwerk. De verlaagde sportophanging legt het onderstel 1 centimeter lager. Onder de motorkap van de VW Tiguan R ligt de overbekende 2 liter-turbobenzine, hier goed voor een vermogen van 320 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. De 4Motion-vierwielaandrijving en de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling zijn standaard. De Tiguan R krijgt ook de Performance Torque Vectoring die Volkswagen introduceerde op de Arteon R.

Zuinig

Aan de andere kant van het spectrum is er nu de Tiguan eHybrid. Die krijgt de aandrijflijn van de Golf en Passat GTE, met een 1.4 TSI-benzinemotor en een elektromotor die in tandem tot 245 pk leveren aan de voorwielen. De eHybrid kan volledig elektrisch rijden tot 130 km/u en haalt een autonomie van 50 km uit zijn batterij. Ook de aandrijflijnen op benzine en diesel krijgen een update, met een dubbele partikelfilter voor de TDI’s. De Tiguan komt ook nog als Allspace, die je nu ook LWB mag noemen. Prijzen en een lanceringsdatum volgen later.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten