Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Q6 e-Tron is de eerste Audi op het geavanceerde Premium Platform Electric (PPE), samen ontwikkeld met Porsche, en ook te vinden onder de elektrische Macan. Speelt het design van het uiterlijk op zeker, dan zorgen de oledkoplampen met personaliseerbare dagrijlichten (bedienbaar via je smartphone) en achterlichten die een gevarendriehoek kunnen afbeelden voor een nooit eerder vertoond schouwspel. Door de batterij-aandrijving is de binnenkant ruim, en het dashboard is wat je van Audi mag verwachten – ook wat kwaliteit betreft. Met een head-updisplay in verhoogde realiteit, waarop je tijdens het laden kunt gamen, en als debuut de allernieuwste software (E3).
De Q6 e-Tron bestaat als achterwielaangedreven 185 kW-versie (292 pk, 83 kWh-batterij en WLTP-rijbreik van 529 kilometer) en als vierwielaangedreven Quattro, ook beschikbaar als krachtiger S (517 in plaats van 388 pk). Die versies krijgen een cellenpakket van 100 kWh mee, en beloven tot 620 kilometer rijbereik – al blijken dat er in de praktijk een pak minder te zijn. Door een boordspanning van 800 volt kan de grote batterij tot 270 kW laden aan een potente snellader. Zo til je haar peil in dik 20 minuten weer tot 80 procent vol. Veel van de kunde van de Q6 zit in meesterlijke details, zoals de droge smering van de versnellingsbak, die 5 kilometer winst oplevert, of de onovertroffen remenergierecuperatie die niet alleen 95 procent van het stopwerk aankan, maar ook naadloos wisselt met de remschijven.
Het Audi-neefje van de Porsche Macan EV kan zich beroemen op sterke genen. De doorontwikkelde 800-volttechnologie, het imposante rijbereik en de uitgekiende remenergierecuperatie plaatsen de Audi Q6 E-Tron in de voorhoede van het veld.