Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De nochtans deugdelijke 6 werd wandelen gestuurd; als grotere broertje van de CX-60, én met een derde zitrij in de koffer, vormt deze CX-80 nu de top van het Mazda-gamma. Hij is er enkel met vierwielaandrijving, desgewenst te combineren met een 3,3-liter-diesel voorzien van mildhybride technologie (254 pk) of met een plug-inhybride 2.5-benzine van 327 pk. Beide worden ze verpakt in Mazda’s bekende rijplezier en fijne neus voor interieurafwerking, met sfeervolle materialen, zeker in de hogere uitrustingsniveaus. De hoofdruimte op de derde zitrij vormt geen probleem, maar voor volwassen benen duurt de rit best niet te lang.
Onderweg maakt de plug-inhybride CX-80 kordaat komaf met koetswerkbewegingen. Mazda nam daartoe de antirolstang op de achteras weg. Het helpt, al is er voor de schokdemping nog ruimte voor verbetering. Gelukkig blinkt ook deze grote SUV uit in een fijnmazig stuurgevoel, waarmee hij uittorent boven de concurrentie. Het stekkermodel kan zuinig zijn in handen van een gedisciplineerd ladende eigenaar, maar de mildhybride diesel mist dat doel nooit en kan zijn theoretische verbruik van 5,7 l/100 km volgens WLTP aan de pomp verzilveren. Ondanks dat dit type aandrijving uit de mode is, gedraagt deze zes-in-lijn zich uiterst geraffineerd. Nog een geinigheid: wie deze SUV als trekker wil inzetten, kan rekenen op Mazda’s Trailer Hitch View, dat de trekhaak netjes met de kogel aligneert. Er kan 2.500 kilo aan de haak.
De CX-80 is niet alleen gezinsvriendelijker dan de CX-60 waarop hij gebaseerd is, hij rijdt zo mogelijk nog prettiger. Het uitstel van de LEZ-zones geeft de heerlijke diesel misschien nog wat wind in de zeilen.