Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Mazda 6e 68,8 kWh (Takumi)

Geschreven door Xavier Daffe op

Na een eerste elektrische schampschot met de intern ontwikkelde MX-30 stuurt Mazda nu de 6e het veld in, een grote elektrische berline waarvoor de Japanners de handen in elkaar sloegen met Chinese autobouwer Changan. En wat als de auto daar nu eens beter van werd?

42.890 €
  • Score redactie 15.78 /20

Mazda’s zijn auto’s met een sterke persoonlijkheid. De modellen van de Japanse constructeur onderscheiden zich door hun hoogstaande kwaliteit, door hun fraaie lijnenspel – de huidige designtaal van Mazda is misschien wel de meest geslaagde op de markt – en door een algemeen erkende betrouwbaarheid.

Mazda is een merk met een ziel. Allemaal leuk, sympathiek en lovenswaardig… maar tegelijk is de Japanse constructeur op wereldschaal ook maar een kleine speler, met een verkoop van ongeveer 1.240.000 auto’s per jaar. 

Dat zijn er een pak minder dan de 11 miljoen stuks van Toyota, de 9 miljoen van Volkswagen, de 7 miljoen van Hyundai-Kia of de 6 miljoen van GM en van Stellantis, om er even de top vijf van grootste groepen bij te halen. Zelfs die andere overgebleven onafhankelijke ‘kleine’ Japanse constructeur, Honda, doet met 4 miljoen auto’s meer dan drie keer beter…

Verstandshuwelijk

Nu opgelet, het is niet omdat je minder verkoopt, dat je daarom niet rendabel zou zijn. Alleen wordt het op die manier natuurlijk een stuk moeilijker om te investeringen te dragen die gepaard gaan met de ontwikkeling van een elektrische line-up. Zeker als je niet de volumes draait die nodig zijn om die investeringen gespreid te kunnen afschrijven.
De oplossing? Je wagonnetje aanhaken bij een EV-specialist om de kosten te delen.

De vrijage tussen Mazda en het Chinese Changan is dan ook in de eerste plaats een verstandshuwelijk. Eentje waarvan de akte al in 2012 ondertekend werd, met de oprichting van Changan Mazda, een joint venture waarin beide merken een aandeel van 50 procent hebben.

De Chinezen staan in dat verhaal in voor de elektrische technologie en de productie, de Japanners waken over het design, de kwaliteitscontrole, het onderstel… en de verkoop op exportmarkten. Of dat betekent dat Mazda naast onafhankelijkheid ook aan persoonlijkheid heeft moeten inboeten? De proef op de som met deze 6e, de eerste Changan Mazda die onze contreien aandoet.

Kleine krachttoer

De 6e – die op de Chinese thuismarkt onder de naam ‘EZ-6’ wordt verkocht – is een vijfdeursberline van liefst 4,92 meter lang, waarmee hij zich meteen opwerpt als een van de grootste auto’s van zijn segment. Door zijn vloeiende en gestrekte lijnenspel is hij spontaan herkenbaar als een échte Mazda, wat toch wel een kleine krachttoer mag worden genoemd als je de achtergrond kent waartegen dit model tot stand kwam.

Want terwijl alle Chinese EV’s designmatig onderling inwisselbaar lijken en uit dezelfde AI-mal lijken te komen, pakt deze 6e uit met een echte visuele persoonlijkheid. De combinatie van een lange wielbasis met korte overhangen, waardoor de vier wielen op de hoeken van het koetswerk lijken te staan, en de beperkte koetswerkhoogte geven deze berline een natuurlijk elan, zelfs als hij stilstaat.

Mogen we het zeggen? Ja, wij vinden deze 6e een ronduit knappe auto, die met zijn ranke lijnen zijn forse afmetingen goed weet te camoufleren. Anders dan de voorgaande generaties van de 6 komt deze elektrische 6e er wel niet meer als break. Gelet op de teruglopende verkoopcijfers van een dergelijke koetswerkvariant – die dan ook nog eens enkel in Europa in de smaak valt – zou het niet echt van gezond verstand getuigen om daarvoor de bijkomende ontwikkelingskosten te maken.

Foto’s: Jonathan Godin

  • Redelijk verbruik, aantrekkelijk rijbereik
  • Knappe lijn, binnenruimte
  • Volledige uitrusting, scherpe prijs
  • Ergonomie (alles via aanraakscherm)
  • Typisch Mazda-rijgevoel ontbreekt
  • Slecht zicht naar achteren

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests