Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met zijn G6 richt het Chinese Xpeng zijn pijlen onverdroten op ’s werelds best verkochte elektrische auto, de Tesla Model Y. Het ontwerp vertoont een sterke overeenkomst, met vergelijkbare afmetingen en eenzelfde minimalistisch interieur. Veel zachte materialen en een dominant aanraakscherm, dat de knoppen vervangt, verwelkomen de inzittenden. Hoewel niet ieders meug, werkt de gebruikersinterface allerminst op de zenuwen, maar voor Apple CarPlay en Android Auto moet je wachten op de update.
De G6 is verkrijgbaar in drie varianten: Standard Range, Long Range met één motor, en Performance met twee motoren. Ook deze indeling komt grosso modo overeen met die van de Tesla Model Y. Maar een onderscheidend kenmerk van de G6 is de elektrische architectuur op 800 volt, die snellere laadtijden mogelijk maakt dan bij zijn gedoodverfde rivaal. De Standard Range met een LFP-batterij van 66 kWh haalt een piek van een al aanzienlijke 215 kW, terwijl de Long Range en Performance (met een 87,5 kWh grote NMC-batterij) tot 280 kW kunnen laden, zodat op 20 minuutjes tijd de cellen weer voor 80 procent gevuld zijn. De rijervaring mikt op comfort, met weliswaar een stevige demping, die het meergewicht van de batterijen in toom moet houden. En een babbelzieke rijhulp, die je makkelijk kan uitzetten. Helaas kun je niet rekenen op het gemak van eenpedaalrijden, ook niet in de strafste X-Mode. De prijs van de G6 zit zelfs nog enkele duizenden euro’s onder die van de Tesla Model Y.
De Xpeng G6 is een competente elektrische SUV die goed gekeken heeft naar de succesingrediënten van deze klasse, met een zacht prijsje erbovenop. Genoeg om het gebrek aan naamsbekendheid te compenseren?