Samenvatting Xpeng G6 en G9 "Ultra Smart"
- Ultra Smart-update (800V-architectuur)
- Xpeng G6: 480 kW
- Xpeng G9: 525 kW
- Ook lichte facelift
De G6 en G9 komen binnenkort beide in een geüpdatete versie met de naam “Ultra Smart”. Centraal daarbij staat een geavanceerde 800V-architectuur, gebaseerd op siliciumcarbide (SiC), in combinatie met een 5C LFP-batterij. Die configuratie maakt uitzonderlijk hoge laadvermogens mogelijk (op gelijkstroom) en reduceert de laadtijd tot een absoluut minimum.

Doel: één van de laatste remmingen op weg naar brede EV-acceptatie — de lange laadtijd - wegwerken. Met zijn piekvermogen van 525 kW zou de G9 zodoende in 12 minuten zijn cellen van 10 terug naar 80 procent van hun kunnen moeten krijgen aan de snellader. De G6 blijft steken op 480 kW, al is dat - alweer dixit de Chinezen - nog altijd voldoende om onder het kwartier te blijven voor voorgenoemde laadoefening.
Lichte opfrisbeurt
XPeng maakt van de gelegenheid gebruik om zijn SUV's ineens ook wat bij te werken. Nu ja. De G6 krijgt de 1,93 meter brede Starlight Wing LED-lichtbalk aangemeten, waarmee de hele front ineens wordt uitgelicht. Verder werd ook de diffusor iets anders vormgegeven en kan je de G6 voortaan bestellen in het Stellar Purple.

Binnenin zie je een nieuw stuurwiel, andere radiatorroosters en een licht anders ogend dashboard. Yep, finaal heeft het weinig om handen. Waardoor de alteraties aan de G9 eigenlijk het vermelden niet waard zijn. De grootste XPeng houdt het namelijk op dat nieuwe stuurwiel. En je kan de elektrische SUV nu ook bestellen als Black Edition.
LEES OOK onze vergelijkende test tussen de BYD Seal U, Leapmotor C10 en deze XPeng G6.
In EV-land verschuift de focus van een zo groot mogelijk rijbereik naar zo snel mogelijke laadkenmerken. En op dat vlak scoort de Ultra Smart-update van Xpeng bijzonder goed.