Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Hoe koop je het best een auto?

Youngtimers: regels en wetten

Geschreven door Olivier Maloteaux op 18.05.2019

Youngtimers: regels en wetten #1

Het statuut van youngtimer is informeel. Het is bovendien moeilijk om gebruik te maken van de speciale uitzonderingen voor oldtimers. Een overzicht.

In België kent de wetgever geen apart statuut toe aan zogenoemde youngtimers, alleen voor oldtimers. Dat statuut, dat invloed heeft op verschillende aspecten rond het gebruik van de auto (inschrijving, belastingen, technische keuring), hangt af van de leeftijd van de auto, maar de voorwaarden verschillen in de verschillende gewesten van ons land… In die mate dat de grens tussen een youngtimer en een oldtimer ook kan verschillen. We bespreken hier alle belastingen en regels rond het onderwerp. Opgelet: alle bedragen die in dit artikel worden vermeld, zijn geldig tot 30 juni 2019, het moment waarop ze worden geïndexeerd.

Oldtimer of niet?

Vanaf welke leeftijd wordt een auto beschouwd als oldtimer? Om die vraag te beantwoorden moeten we een onderscheid maken tussen de inschrijving en de belastingen. Elke auto die 25 jaar of langer geleden voor het eerst in gebruik werd genomen, kan worden ingeschreven met een O-nummerplaat. Dat is het geval in alle drie de gewesten in ons land, aangezien dit statuut op federaal niveau wordt bepaald. Aan zo’n oldtimerstatuut zijn wel enkele beperkingen verbonden inzake gebruik, maar anderzijds hoeven oldtimers maar een vereenvoudigde technische keuring te ondergaan.

Ambigu statuut

Wat de belastingen betreft, hangen de voorwaarden af van het gewest:  

  • - In Brussel geniet je een ‘zachtere’ fiscaliteit zodra de eerste inschrijvingsdatum 25 jaar of langer geleden is.
  • - In Vlaanderen is dat het geval wanneer de auto voor het eerst ingeschreven werd vóór eind 1992; auto’s die pas na 31 december 1992 werden ingeschreven, zullen pas een fiscaal gunsttarief genieten zodra ze dertig jaar worden.
  • - In Wallonië moet het nu al 30 jaar of langer geleden zijn dat de auto voor het eerst werd ingeschreven.

In de praktijk kan dat tot complexe situaties leiden: wie op Waals grondgebied woont, kan bijvoorbeeld een auto van 25 jaar inschrijven met een O-plaat en een vereenvoudigde keuring genieten, maar zal toch belastingen moeten betalen als ging het om een gewone tweedehandswagen, tot het moment waarop de auto 30 wordt…

Belasting op inverkeerstelling

Het basisprincipe voor de belasting op inverkeerstelling is hetzelfde als voor gewone tweedehandswagens. In Vlaanderen wordt het BIV-bedrag berekend volgens een formule die rekening houdt met het soort brandstof, de CO2-normuitstoot en de Euro-norm. In Brussel en Wallonië is de BIV nog gebaseerd op de cilinderinhoud of het motorvermogen. In alle gevallen neemt het bedrag af met de leeftijd van de auto.

  • In Vlaanderen geldt een forfaitair bedrag van 44,51 euro voor auto’s die voor het eerst zijn ingeschreven vóór 31 december 1992. Op dit ogenblik moet een auto dus meer dan 27 jaar geleden voor het eerst ingeschreven zijn om van dat forfaitaire tarief te kunnen genieten, een periode die geleidelijk zal worden opgetrokken tot 30 jaar.
  • In Brussel en Wallonië wordt de BIV sowieso beperkt tot een forfaitair bedrag van 61,50 euro zodra de auto 15 jaar of ouder is. In Wallonië (maar niet in Brussel) kan daar afhankelijk van de CO2-normuitstoot van de auto nog een ecomalus bovenop komen (van 100 tot 2.500 euro). Wanneer de CO2-normuitstoot niet bekend is, wordt een forfaitair bedrag van 600 euro aangerekend. Deze ecomalus is niet van toepassing op voertuigen ingeschreven met een O-plaat van 30 jaar of meer.

Jaarlijkse verkeersbelasting

Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting is het basisprincipe hetzelfde als voor gewone tweedehandswagens. In Brussel en Wallonië hangt het bedrag voor de jaarlijkse verkeersbelasting af van de cilinderinhoud. In Vlaanderen wordt ook rekening gehouden met de brandstof, de CO2-normuitstoot en de Euro-norm. De leeftijd van de auto speelt in geen enkel gewest een rol.

  • In Vlaanderen geldt een forfaitair bedrag van 37,20 euro voor auto’s die voor het eerst zijn ingeschreven vóór 31 december 1992 (en in de toekomst voor auto’s zodra ze 30 worden).
  • In Brussel geldt een forfaitair bedrag van 37,20 euro voor auto’s van 25 jaar of meer.
  • In Wallonië geldt een forfaitair bedrag van 37,20 euro voor auto’s van 30 jaar of meer.

Opgelet voor LEZ’s

Youngtimers – en zelfs oldtimers – zijn niet welkom in lage-emissiezones, niet in België maar ook niet in het buitenland.

  • In Brussel mogen auto’s van meer dan 30 jaar gratis de lage-emissiezone in, maar enkel wanneer ze een O-plaat hebben. Oldtimers die nog geen 30 zijn of geen O-plaat hebben, moeten betalen.
  • In Antwerpen mag geen enkele oldtimer gratis de lage-emissiezone in. Voor voertuigen van meer dan 40 jaar kan wel een dagpas met korting verkregen worden.
  • Gent voert op 1 januari 2020 een LEZ in. De regels daar zijn dezelfde als in Antwerpen. Geen enkele oldtimer mag dus nog gratis de LEZ in, maar voertuigen ouder dan 40 jaar genieten wel een gunsttarief.
  • In Frankrijk mogen tot 2022 youngtimers van voor 1997 Parijs ‘intramuros’ enkel nog in tijdens het weekend, ’s nachts en op feestdagen. Bij vervuilingspieken in Parijs of andere Franse steden mogen ze helemaal niet rijden. Oldtimers ouder dan 30 met een O-plaat (erkend in Frankrijk) mogen rijden in zones die worden afgegrensd door het ecovignet, maar aan die tolerantie komt in 2022 een eind.
  • In Duitsland mogen enkel oldtimers van meer dan 30 jaar oud zonder vignet de “Umweltzone” in. Youngtimers zijn er dus niet welkom.
  • In Nederland mogen dieselwagens en te oude auto’s bepaalde steden niet in, zoals Rotterdam of Utrecht.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken