Met 307.363 waren ze. De bezoekers die tussen 10 en 19 januari richting Heizel afzakten om er te komen kennismaken met alles wat nieuw is in de wereld van de automobiel. Hoewel dat geen absoluut record is - begin deze eeuw passeerde de tellers vlotjes de 700.000 - is het wel een klinkend bewijs dat de Belg het autosalon absoluut nog niet moe is. Als hij er tenminste zijn gading kan vinden.
Waarbij we refereren naar de twee afgelopen edities waarbij zowel de beperkte selectie aan dure EV's (2023) als de spoilers en gebulder van de Brussels Auto Show (de vervanger in 2024) de gemiddelde Autosalon-bezoeker op zijn honger lieten. Nu de standen echter weer gevuld stonden met 'normale' auto's - zonder tuning én met benzine en diesel - vond ook de bezoeker zijn weg terug naar de Expo-paleizen.
Wat hebben we geleerd?
Dat het salon van Brussel alsmaar aan belang wint binnen de Europese scene. Wat vooral vandoen heeft met het feit dat er alsmaar minder Motorshow worden georganiseerd. Daardoor gebruiken steeds meer constructeurs 'ons' salon voor het onthullen van hun nieuwigheden. Dit jaar was die eer weggelegd aan de Skoda Enyaq (facelift) de DS N° 8 en de Toyota Urban Cruiser, modellen die stonden te blinken tussen een hoop andere Europese en Belgische premières.
Als die trend zich doorzet - er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn - is dat een extra motivatie voor de constructeurs om aanwezig te blijven in Brussel. Al is het feit dat deze 101ste editie werd georganiseerd op vraag van de sector eigenlijk al reden genoeg om aan te nemen dat we volgend jaar rond deze tijd opnieuw af zullen kunnen zakken naar de Heizel voor onze portie gemotoriseerd metaal. Toch als D'Ieteren dat ziet zitten...
Over dat metaal gesproken: op een paar exemplaren half verdoken op een mezzanine na waren er geen motoren aanwezig. Toch een gemis. En die over de verschillende paleizen geplaatse sportwagens verdienen eigenlijk ook en aparte Dream Cars-expo...
Goeie cijfers
De vrees voor de overrompeling van 'de Chinezen' bleek dan weer ongegrond. Ze waren er, zeer zeker, maar zonder de grandeur van sommige Europese stands (om Renault niet bij naam te noemen). Er was evenmin een overtal aan EV's. Uiteraard kregen de elektrische modellen de beste plaatsen toebedeeld op de respectieve standen, zonder daar dan evenwel hun confraters met conventionele verbrandingmotor de schaduw in te duwen.
Al is de belangrijkste vaststelling misschien wel dat een derde van de bezoekers ook effectief het salon bezocht omdat hij/zij van plan is zich binnenkort een nieuwe wagen aan te schaffen. Dat bleek althans uit een rondvraag die Febiac liet uitvoeren.
Een signaal dat door de constructeurs wordt bevestigd. Die zagen immers een significante toename van salonbezoekers in hun showrooms. Waartussen overigens een aanzienlijk deel particuliere kopers zat. In tegenstelling tot wat de meeste merken misschien hadden gehoopt, kwamen die laatsten toch nog altijd vooral inlichtingen halen voor een conventioneel aangedreven wagen. Al dan niet met elektrische bijstand. Of hoe ook 2025 nog niet het jaar van de particuliere elektrische doorbraak zal zijn.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!