Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Elektrisch rijden voor particulieren (9/10) - Hoe zit het met de restwaarde?

Geschreven door Hans Dierckx op 30-06-2022

De EV is aan een opmars bezig, zij het voorlopig vooral op de parking van het bedrijf. Is het voor privépersonen dan echt nog geen goed moment om de aardolie af te zweren? Een stand van zaken aan de hand van tien pertinente vragen en hun antwoord. Deel 9: wat krijg ik er nadien nog van?

‘Mijn klanten stellen me die vraag elke dag’

Aldus Hervé Maillen van Evercar, een bedrijf dat tweedehandse (PH)EV’s verkoopt. ‘We merken in elk geval meer en meer interesse bij particulieren, simpelweg omdat de gebruikskosten lager zijn, zowel de energie als de taks en het onderhoud. Maar sowieso is de markt heel moeilijk momenteel, want voor alle soorten auto’s zijn de occasieprijzen gestegen.’

‘We zitten in een soort van perfecte storm’, vult Filip Rylant van sectorfederatie Traxio aan. ‘Door de fors gestegen kosten van materialen, van transport en van energie is de prijs van nieuwe wagens al moeilijk te voorspellen. En dus geldt dat ook voor de occasies. Er is op de tweedehandsmarkt een tekort aan EV’s dat nog wel een tijdje zal blijven duren, waardoor de waarde wellicht hoog blijft.’

Vraag groter dan aanbod

Een restwaarde calculeren is dezer dagen als duiken in troebel water. Voorbij is in elk geval de tijd dat je een dieselauto kon kopen in de wetenschap dat je die na enkele jaren gebruik voor een mooie prijs weer kon doorverkopen. Vandaag kan je voor geen enkel autotype een inschatting maken over de restwaarde na een vijftal jaar. Dat geldt des te meer voor EV’s.

Doordat minder dan 1% van het Belgische wagenpark elektrisch is, is het tweedehandse aanbod kleiner dan de vraag. Dat maakt dat de prijs van tweedehandse elektrische auto’s vandaag verrassend hoog blijft. Zelfs technologisch achterhaalde pioniers van meer dan zes jaar oud, zoals een vroege Renault Zoe of Nissan Leaf, vind je amper voor minder dan 10.000 euro. Het is geen garantie dat ook de elektrische auto’s van vandaag en morgen een hoge restwaarde zullen hebben. Wel zo goed als zeker is dat de vraag nog een hele tijd groter gaat zijn dan het aanbod.

Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"

DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?

DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?

DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?

DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?

DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?

DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?

DEEL 7 Dan maar een hybride?

DEEL 8 Wat met tweedehands?

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten