Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe groen is een elektrische auto?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 26-12-2022

De groene auto in 10 vragen: hoe groen is een elektrische wagen eigenlijk?

Er bestaat geen enkele officiële of wettelijke definitie van een ‘groene’ auto. Niet in België, maar evenmin in Europa overigens. Het basisidee is natuurlijk dat een ‘groene’ auto milieuvriendelijk is. Idealiter zou een ‘groene’ auto volledig koolstofneutraal moeten zijn (en dus geen CO2-uitstoot mogen genereren, niet tijdens het gebruik, maar evenmin bij de constructie) en bovendien zou hij de lucht niet mogen vervuilen (en dus geen fijn stof of stikstofoxiden mogen uitstoten).

Helaas bestaat zo’n voertuig niet! Zelfs de elektrische auto is niet helemaal ‘groen’, aangezien bij de productie en recyclage van EV’s wel degelijk CO2 wordt uitgestoten.

Batterijen

De batterij van een elektrisch voertuig bevat dure metalen (zoals lithium en kobalt), waarvan de winning vervuiling veroorzaakt. De synchrone elektromotor met permanente magneet doet dan weer een beroep op zeldzame aardmetalen (waaronder neodymium), edelmetalen waarvan bij de winning en verwerking veel giftige emissies vrijkomen. Zeldzame aardmetalen worden daarentegen niet gebruikt in elektromotoren van het asynchrone type of met gewikkelde rotoren, die dus milieuvriendelijker zijn.

De totale koolstofvoetafdruk van de elektrische auto ‘van bron tot wiel’ hangt ook in zeer grote mate af van hoe CO2-vriendelijk de elektriciteit is die wordt gebruikt om het voertuig op te laden. Hoewel de koolstofvoetafdruk nog steeds ter discussie staat, geniet de elektrische auto nog altijd het voordeel van de twijfel ten opzichte van de verbrandingsmotor.

Met name op het gebied van luchtkwaliteit, aangezien hij tijdens het rijden geen plaatselijke uitstoot genereert: geen CO2, stikstofoxiden of andere verontreinigende stoffen en nagenoeg geen fijne stofdeeltjes (behalve de partikels afkomstig van de banden wanneer ze afrollen op het wegdek, en van de remschijven en -blokken wanneer ze worden geactiveerd).

Broeikaseffect

We moeten er ook op wijzen dat CO2 strikt genomen geen schadelijke stof is – we produceren allemaal koolstofdioxide bij het ademen – maar dit gas is wel gevaarlijk voor het milieu wanneer het in zeer grote hoeveelheden wordt geproduceerd: het leidt tot een toename van het broeikaseffect en draagt zo bij tot de klimaatopwarming.

Daarom eist de Europese Unie van de constructeurs dat zij de CO2-uitstoot van hun auto’s verminderen. Stikstofoxiden (NOx) reageren dan weer met koolwaterstoffen in zonlicht en vormen zo ozon en smog (een mengsel van rook en mist dat soms boven grote steden hangt). NOx draagt ook bij tot het verschijnsel ‘zure regen’ en veroorzaakt ademhalingsproblemen. Fijne stofdeeltjes kunnen dan weer aan de wanden van onze luchtwegen blijven plakken en worden als zeer kankerverwekkend beschouwd.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten