Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Is dit het moment om over te schakelen naar een elektrische auto?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 28-12-2022

De groene auto in 10 vragen: Is dit het moment om over te schakelen naar een elektrische auto?

Met de alternatieve aandrijvingswijzen volstaat het niet langer om je jaarlijks gereden kilometeraantal te berekenen om te bepalen welke auto het best bij je past. De keuze hangt ook af van de manier waarop je het voertuig gebruikt (aard en lengte van de trajecten) en – natuurlijk – van je budget: hoeveel ben je bereid extra te betalen voor milieuvriendelijkere technologie? De keuze kan dus afhankelijk van ieders situatie heel verschillend zijn.

LEES OOK Waarom je nu een elektrische bedrijfswagen moet bestellen!

Hybride

Een full hybrid met ‘zelfopladende’ technologie is een interessante optie omdat ze niet te duur is in aankoop (+10 tot 15 procent in vergelijking met een auto met enkel een verbrandingsmotor). In vergelijking met de klassieke benzinemotor levert een dergelijke aandrijflijn bovendien een reële winst in verbruik op (en dus ook in CO2-uitstoot), zeker op trajecten in en rond de stad.

Deze hybride modellen zijn over het algemeen ook milieuvriendelijker dan dieselauto’s (omdat ze minder fijn stof en stikstofoxiden uitstoten). En de batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden, zodat er geen sprake is van oplaadbeperkingen.

Plug-inhybride

Een plug-inhybride is in absolute termen nog steeds duur in aanschaf. Nu komt dat ook doordat hij vaak (zeer) krachtig is, want ten opzichte van een even krachtig model met enkel een verbrandingsmotor is het prijsverschil gedaald (tot maximaal 20 procent) of in sommige gevallen zelfs verdwenen.

Deze techniek kan interessant zijn voor wie dagelijkse verplaatsingen maakt die niet al te lang zijn – het elektrische rijbereik bedraagt gemiddeld 40 kilometer, en voor bepaalde modellen zelfs tot 100 kilometer – omdat dan het grootste deel van de verplaatsingen in elektrische modus afgelegd kan worden. Idealiter zou je thuis of op kantoor wel een laadmogelijkheid moeten hebben.

De batterij van een plug-inhybride niet consequent opladen is namelijk niet verstandig en zelfs contraproductief, omdat het benzine- of dieselverbruik dan hoger kan uitkomen dan bij een conventionele auto met verbrandingsmotor, vanwege het extra gewicht van de batterijen (+200 tot 300 kilogram). Weet ook dat het aangekondigde maximale vermogen enkel ter beschikking staat zolang de elektromotor op volle kracht kan meehelpen – en daarvoor moet er genoeg stroom in de batterij zitten.

Ook moet worden opgemerkt dat de ecologische voetafdruk discutabel blijft, aangezien de totale milieulast (productie, gebruik en recyclage) van een auto met verbrandingsmotor hier ruwweg wordt toegevoegd aan die van een elektrische auto.

Elektrisch

Wat de zuiver elektrische auto betreft, heeft volgens ons thuis een oplaadpunt nodig. Niet alleen om onderweg nooit zonder stroom te komen zitten, maar vooral ook omdat thuis opladen goedkoper is dan bij openbare oplaadstations (zie hieronder). Dat betekent dat stedelingen die in een flat of huis zonder eigen parkeerplaats wonen, minder opgezet zullen zijn met een elektrische auto, omdat ze regelmatig een openbare laadpaal zullen moeten opzoeken en hun auto daar gedurende lange tijd moeten laten staan. Het opladen van een EV neemt namelijk nog altijd veel tijd in beslag, vooral met wisselstroom (AC).

Anderzijds is het rijbereik, behalve voor snelwegverslinders, niet langer een probleem. Verscheidene modellen kunnen al 300 tot 400 kilometer afleggen op een volledige batterijlading. Wel blijft de hogere aankoopprijs van de elektrische auto nog altijd een belemmering voor particulieren, maar voor zelfstandigen en bedrijven wordt dat minpunt ruimschoots gecompenseerd door een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent.

Waterstof

De waterstofauto is volgens ons nog niet interessant, omdat het aanbod nog niet ruim genoeg is (met slechts twee modellen in België), de prijzen nog te hoog zijn en het netwerk van waterstoftankstations nog veel te beperkt is.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten