Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Hoe lang gaat mijn batterij mee?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je uit hoe lang het accupakket van een EV meegaat.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: hoe lang gaat de batterij van een EV eigenlijk mee? Bekijk de video!

Wat is kWh?

De energiedichtheid van een batterij is de mate van energie die opgeslagen kan worden binnen een bepaald volume, een vermogen dat we uitdrukken in kWh. Een lithium ion-batterij kan veel energie opslaan op een beperkt oppervlak én ze gaan ook nog eens langer mee. Da’s de reden waarom quasi alle constructeurs voor de aandrijving van hun elektrische wagens terugvallen op de lithium-ionbatterij. Of een paar duizend van die batterijen.

De grootte van een batterijpakket en dus ook de prijs worden bepaald door het aantal cellen. Hoe meer cellen, hoe meer euro’s. Wat niet noodzakelijk wil zeggen dat je met dat grotere accupakket ook verder gaat raken. Want hoe meer cellen, hoe zwaarder de elektrische auto en dus ook hoe meer hij zal verbruiken. Exact dus zoals dat ook is bij een auto met verbrandingsmotor.

Samengevat: verlies van ongeveer 2% per jaar

Wat ons brengt bij de vraag. Hoelang gaan die batterijen nu mee? Wel, dat hangt ervan af hoe je ze behandelt. Idealiter hou je een batterij tussen 20 en 80 procent van haar capaciteit en laad je ze zoveel mogelijk bij op wisselstroom. Als het kan aan een zo laag mogelijk vermogen. Vaak snelladen of de batterij telkens tot 100% laden of net helemaal leeg rijden, kan de levensduur verminderen. Algemeen wordt aangenomen dat een batterij jaarlijks gemiddeld een dikke 2% van haar capaciteit verliest.

Dus, na 10 jaar gebruik zou ze nog aan minstens 80% van haar kunnen moeten zitten. Da’s de zogeheten State of Health van je batterij. Sowieso krijg je bij de meeste constructeurs 8 jaar of 160.000 km garantie op je batterijen. Eens onder een bepaalde capaciteit kunnen de batterijen niet meer dienen voor aandrijving van een elektrische auto. Wat niet wil zeggen dat ze zouden zijn afgeschreven. Heel wat batterijpacks van de eerste EV’s doen nu nog altijd stationair dienst bijvoorbeeld als batterijwall voor gebouwen. 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten